Płacisz kartą kredytową za zakupy w sieci? Sprawdź, jakie korzyści daje posiadaczowi karty usługa chargeback

Artykuł w ramach "Kampania Bezpieczne zakupy w internecie"

Partnerzy kampanii

Chargeback, czyli inaczej mówiąc usługa obciążenia zwrotnego zabezpiecza interesy osoby, która dokonuje płatności kartą płatniczą w internecie, a nawet w sklepie stacjonarnym.

Co to jest chargeback?

Chargeback to specjalna procedura stosowana w przypadku rozliczania transakcji zrealizowanych kartą płatnicza. Pozwala na zwrot pieniędzy, jeśli transakcja nie została przeprowadzona poprawnie albo doszło do oszustwa.

Zasada działania chargeback jest prosta. Klient płacący kartą może czuć się bardziej bezpieczny w sytuacji, kiedy nie będzie mógł dochodzić praw bezpośrednio od sprzedawcy. Chodzi tu np. o kupowanie wakacji w biurze podróży. Zdarza się, że wyjazd wakacyjny kupujemy ze sporym wyprzedzeniem. Zanim do niego dojdzie może się okazać, że firma turystyczna zbankrutowała. Rozliczając taki zakup kartą płatniczą możemy być pewni, że dzięki procedurze chargeback pieniądze będą zwrócone na nasze konto.

Chargeback dotyczy wszystkich transakcji kartowych, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Z chargeback nie można skorzystać przy dokonywaniu przelewu ani wpłatach dokonanych we wpłatomacie.

Jak skorzystać z chargeback?

Jeśli dana transakcja nie doszła do skutku, zgłaszamy się do banku, który wystawił naszą kartę z wnioskiem o zwrot pieniędzy. Nie jest on jednak dokonywany od razu. Rozpoczęcie procesu chargeback poprzedzone jest złożeniem do banku reklamacji. Ten kontaktuje się z centrum rozliczeniowym. Centrum rozliczeniowe nawiązuje kontakt ze sprzedawcą i blokuje środki z transakcji. Dopiero, gdy blokada środków zostanie uznana, są one zwracane.

Bank może poprosić cię o kilka dodatkowych dokumentów. Chodzi bowiem o udowodnienie, że próba odzyskania pieniędzy od sprzedawcy na nic się zdała.

Chargeback przydaje się nie tylko w przypadku, gdy nie dostałeś zamówionego towaru. Można z tej opcji skorzystać także wtedy, gdy transakcja zaksięgowała się podwójnie, konto zostało obciążone kwotą za usługę, której nie zamówiłeś.

Szybkość zwrotu środków zależy od tego, jak bank radzi sobie z rozpatrywaniem reklamacji. Nie powinno to być jednak więcej niż 120 dni.

Choć usługa ta jest dostępna dla wszystkich transakcji kartowych, niewiele banków chwali się taką możliwością. Warto więc już teraz zapytać w banku, w jaki sposób uzyskać zwrot pieniędzy, jeśli doszło do błędnej transakcji kartą.

Dla wielu banków chargeback jest po prostu usługą reklamacji. Warto wiedzieć, że chargeback dotyczy tylko banków. Nie można więc z niej skorzystać, jeśli płacimy np. poprzez system PayU czy PayPal. Nawet jeśli wykorzystujemy do rozliczeń kartę płatniczą, cała transakcja odbywa się poza tymi systemami, dlatego nie da się skorzystać w tym przypadku z chargebacku.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!