Czy zepsuty produkt można zwrócić?

Co w przypadku, gdy zakupiony produkt jest uszkodzony? Czy do reklamacji niezbędny jest paragon? Zbliża się czas zakupów świątecznych, warto zapoznać się ze sposobem postępowania z takimi artykułami.

Czy zepsuty produkt można zwrócić?
  • Małgorzata Łaziuk
  • /
  • 15 listopada 2024

Postępowanie w przypadku zepsutego produktu

Gdy zakupiony produkt dotrze do konsumenta pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest dokładne sprawdzenie stanu towaru w momencie odbioru. Jeśli produkt jest ewidentnie uszkodzony lub wadliwy, to ważne jest, aby jak najszybciej zgłosić problem sprzedawcy. Gdy towar został dostarczony za pośrednictwem firmy przewozowej, należy sporządzić protokół szkody w obecności kuriera, co może być potrzebnym dowodem w przyszłości.

Zwrotu jakich produktów można dokonać?Zwrotu jakich produktów można dokonać? Małgorzata Łaziuk

Warto posiadać dokumentację zdjęciową lub filmową, która potwierdza uszkodzenie. Sprzedawca w takim przypadku powinien zaproponować rozwiązanie sytuacji – najczęściej naprawę, wymianę towaru na nowy lub zwrot pieniędzy, jeśli naprawa ani wymiana nie jest możliwa.

Warto dodać, że w przypadku zakupów online, konsument ma również prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania towaru, jednak gdy towar jest niepełnowartościowy, to należy zgłosić reklamację.

Czym jest reklamacja?

To formalne zgłoszenie przez konsumenta wady produktu lub usługi, które nie spełniają warunków umowy zawartej ze sprzedawcą. W Polsce reklamacja jest jednym z praw konsumenta, które pozwala dochodzić roszczeń w przypadku, gdy zakupiony towar jest wadliwy, uszkodzony lub niezgodny z opisem. W jej ramach konsument może żądać naprawy produktu, obniżenia ceny, wymiany na nowy, bądź zwrotu całości zapłaconej kwoty, jeśli naprawa lub wymiana są niemożliwe.

Jest szczególnie korzystna, gdy produkt jest wadliwy od samego początku. W sytuacji, gdy sprzedawca nie jest w stanie wykonać naprawy ani wymienić produktu, konsument ma prawo do pełnego zwrotu pieniędzy. Reklamacja jest więc najlepszym rozwiązaniem, ponieważ daje konsumentowi pewność, że uzyska rekompensatę lub sprawny towar.

Warto również dodać, że proces reklamacyjny jest niezależny od tego, czy produkt był używany, czy nowy. Zgłoszenie reklamacji można złożyć w ciągu 2 lat od zakupu, a sprzedawca ma obowiązek rozpatrzyć reklamację w ciągu 14 dni roboczych. Jeśli reklamacja jest uzasadniona, konsument nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów związanych z jej rozpatrzeniem.

Czy do reklamacji trzeba mieć paragon?

Warto posiadać paragon, ponieważ jest to dokument, który potwierdza, że towar został rzeczywiście zakupiony w danym sklepie, a także określa datę transakcji. Paragon jest podstawowym dowodem zakupu, upraszcza też proces reklamacyjny, zwłaszcza w przypadku sklepów stacjonarnych.

Źle wykonana usługa/ produkt. Czy trzeba opłacić?Źle wykonana usługa/ produkt. Czy trzeba opłacić?Małgorzata Łaziuk

Jednakże w sytuacji, gdy zostanie on zgubiony lub nie otrzymano go, nie oznacza to, że reklamacja jest niemożliwa. Istnieje kilka alternatywnych sposobów, które mogą pomóc w udowodnieniu zakupu. Konsument może przedstawić inne dokumenty, takie jak wyciąg bankowy, potwierdzenie transakcji z karty płatniczej lub fakturę elektroniczną, jeśli zakupu dokonano online. W przypadku braku tych dokumentów możliwe jest również poproszenie osoby, która była świadkiem zakupu, o potwierdzenie transakcji.

Dobrą praktyką jest, aby w takich przypadkach konsument zachował jakiekolwiek dokumenty, które mogą potwierdzić zakup, nawet jeśli nie jest to paragon. Warto również pamiętać, że w przypadku zakupu online potwierdzenie zakupu często znajduje się w wiadomościach e-mailowych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

O nas

Rzetelna Grupa

Rzetelna Grupa Sp. z o.o - firma doradztwa biznesowo-prawnego. Jest właścicielem marki dziennikprawny.pl

Wydawca

Rzetelna Grupa Sp. z o.o.
ul. Nowogrodzka 42 lok. 12
00-695 Warszawa
[email protected]
NIP: 524-261-19-51, Regon: 141022624, KRS: 0000284065
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie
XII Wydział Gospodarczy KRS
Kapitał zakładowy: 50.000 zł
2007 - 2024 © Copyright - Rzetelna Grupa Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.