fb

Jak zorganizować dobre szkolenie online?

Szkolenia online, nie ważne czy te całodniowe, czy też w postaci krótszych webinarów czy e-szkoleń, podbiły świat edukacji profesjonalnej. Ich organizacja i zapewnienie wysokiej efektywności wciąż nastręczają sporo problemów. Sprawdźmy co warto wziąć pod uwagę podczas organizacji szkolenia online!

Jak zorganizować dobre szkolenie online?
  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 16 maja 2022

Czym właściwie jest szkolenie online?

Tradycyjne szkolenie to cykl spotkań i wykładów, których celem jest zapoznanie uczestników z informacjami na dany temat i wyposażenie ich w wiedzę oraz umiejętności z danego obszaru. Z reguły przybiera ono formę serii wykładów, prelekcji czy ćwiczeń przeplatanych przerwami na kawę, obiad czy krótki relaks pozwalający odzyskać koncentrację i dać odpocząć naszemu ciału i umysłowi.

Czym więc jest szkolenie online? Czy również serią wykładów przeplatanych przerwami, ale spędzanymi przez uczestników przy własnym biurku? Często tak się niestety dzieje, ale czy na pewno tak powinno być? Czy taka forma uczenia się będzie efektywna?

Wbrew obawom wielu osób szkolenie online można prowadzić cały dzień i może ono być efektywne. Może ono też przybrać warsztatową i interaktywną formę, może zawierać ćwiczenia, pracę indywidualną i grupową, jak to ma miejsce w przypadku tradycyjnego szkolenia, które zapewnia bezpośredni kontakt. Nie wszystkie jednak zajęcia można poprowadzić dokładnie w ten sam sposób co w wersji offline. Jeśli zadbamy o kluczowe kwestie i odpowiednio przygotujemy nasze szkolenie online ujawni ono swoje ogromne zalety zarówno dla prowadzącego jak i uczestników. Prześledźmy więc najważniejsze kwestie z obszaru organizacji szkolenia online.

Przygotowanie techniczne szkolenia online

Jedną z podstawowych rzeczy jest przygotowanie szkolenia on-line. Oczywiste jest, że każde szkolenie przygotowujemy od strony merytorycznej, ale szkolenie online to również przygotowanie od strony technicznej, tak aby przebiegało ono bez zakłóceń, a technologia wspierała jego prowadzenie, zamiast stanowić ograniczenie. O czym więc pamiętać?

  • Wybierzmy takie narzędzie do prowadzenia szkolenia online, które dopasowane jest do liczby uczestników – na rynku wiele jest narzędzi darmowych, jednak wiele z nich zawiera ograniczenia co do liczby użytkowników, czasu trwania szkolenia czy też jakości połączenia. Zbyt duże ograniczenia szybko przełożą się na komfort prowadzenia zajęć w trakcie szkolenia online i odbiją na jego jakości.
  • Lista funkcjonalności we współczesnych narzędziach do wideokonferencji jest ogromna, podstawy to możliwość współdzielenia ekranu przez prowadzącego i uczestników, dostępność czatu, dostęp do pokoju tylko dla zaproszonych osób bądź posiadających dedykowany link, funkcjonalność podnoszenia wirtualnej ręki i wyciszania uczestników oraz nagrywanie szkolenia online. To jednak tylko podstawy, a jeśli chcemy zapewnić naprawdę dobre doświadczenia poszukajmy narzędzia, które umożliwia również: dzielenie się plikami w czacie i jednoczesnej pracy na nich, wyposażone jest w wirtualną tablicę pozwalającą po niej pisać wielu uczestnikom jednocześnie, pozwala przeprowadzać quizy i ankiety z prezentacją wyników na żywo, umożliwia dzielenie uczestników na podgrupy i organizowanie ich dyskusji w osobnych pokojach wirtualnych.
  • Jakość obrazu wideo oraz dźwięk z tradycyjnego laptopa to zdecydowanie za mało, aby oczy uczestników nie męczyły się próbując dostrzec mimikę prowadzącego. Szkolenie online również pozwala zachować wiele elementów komunikacji niewerbalnej, ale pod warunkiem, że zadbamy o jakość dźwięku i obrazu, a także dobre oświetlenie sali, z której prowadzący łączy się z uczestnikami. Często niezbędne jest wyposażenie jej w softbox, a dobrym pomysłem może być również kamera automatycznie przełączająca się pomiędzy mówcami, zwłaszcza jeśli jest ich wielu.
  • Jakość połączenia – to coś co wymaga sprawdzenia zarówno po stronie organizatora szkolenia online, jak i jego uczestników. Wysyłając zaproszenie uczestnikom warto przekazać wskazówki jak przetestować swoje łącze komputerowe, a najlepiej również konfigurację mikrofonu i kamery. Przekazanie dodatkowych uwag dotyczących oświetlenia pokoju uczestnika pozwoli im nie stresować się „niedostatecznym wyglądem”, który jest często powodem wyłączania kamer przez uczestników szkoleń online. Umówienie się z uczestnikami na pewne reguły prowadzenia zajęć na ich początku (np. głos zabieramy po podniesieniu wirtualnej ręki) również usprawni przebieg zajęć.

To oczywiście tylko najważniejsze wskazówki dotyczące technicznej strony organizacji szkolenia on-line. Jak merytorycznie przygotować się do szkoleń przez Internet?

Szkolenie online od strony merytorycznej

Zaangażowanie uczestników szkolenia online oraz utrzymanie ich uwagi oraz wysokiej koncentracji to największe wyzwania w trakcie szkoleń prowadzonych online. Co może nam pomóc osiągnąć te cele?

  • Mniej znaczy więcej – to reguła, która sprawdza się w wielu dziedzinach i bez wątpienia pasuje do szkoleń online. Jeśli chcesz, żeby uczestnicy Cię słuchali i weszli w interakcję, zadawanie pytań i dyskusję, to materiały szkoleniowe wyświetlane w postaci prezentacji powinny być naprawdę oszczędne. Wartość szkolenia nie bierze się z możliwości przeczytania prezentacji, ale z dogłębnego zrozumienia przekazywanego materiału, a to możliwe jest w rozmowie i ćwiczeniach. Dlatego nie pozwól, aby rozbudowane materiały czytane odciągały uwagę uczestników.
  • Podziel materiał na mniejsze części — utrzymanie uwagi przed monitorem komputera jest dużo trudniejsze niż w prawdziwej sali szkoleniowej. Dlatego świętą zasadą szkolenia online powinno być dzielenie materiału na mniejsze porcje i przeplatanie prezentacji i wykładu przykładami z życia, ćwiczeniami i innymi rodzajami zajęć.
  • Urozmaicaj zajęcia poprzez wykorzystanie interaktywnej formy w postaci quizów i ankiet. Wiele narzędzi do prowadzenia szkoleń online umożliwia wyświetlenie na ekranach uczestników pytania z odpowiedziami, co pozwala na bieżąco weryfikować poziom zrozumienia materiału przez uczestników, a także zaangażować ich w działanie. Dodatkowe dzielenie uczestników na pokoje, umożliwienie im poznania się, nawiązania relacji w rozmowie diametralnie zmieni doznania związane z twoim szkoleniem on line.
  • Przeprowadzasz ćwiczenia w trakcie szkolenia online? Ma ono charakter warsztatowy? Świetnie, ale pamiętaj, że o ile w trakcie szkolenia tradycyjnego możesz tworzyć podgrupy składające się z 4-5 osób, które wciąż będą efektywne, to w przypadku szkolenia online grupa powinna mieć 2-3 osoby, aby uczestnicy mogli się wypowiedzieć i nie wchodzili sobie w głos.

Promocja szkolenia online

Wiele osób zaczynających swoją przygodę z organizacją szkoleń online zastanawia się jak wypromować szkolenie online? Jak pozyskać uczestników na szkolenia online? Paradoksalnie, jest to często łatwiejsze niż w przypadku szkolenia tradycyjnego. Przede wszystkim uczestników możemy rekrutować w całym kraju, bo nie muszą oni podróżować na miejsce szkolenia.

Doskonałą metodą, do tego ograniczającą ryzyko, jest umieszczenie szkolenia online na portalach szkoleniowych, tzw. bazach szkoleń online. Najlepiej na takich, które opłatę za promocję szkolenia online pobierają w postaci prowizji od zgłoszonego uczestnika. Warte polecenia są portale takie jak Eventis.pl, gdzie swoje szkolenia online publikuje kilkaset firm szkoleniowych z całej Polski (zobacz bazę szkoleń online na https://eventis.pl/szkolenia), a także Evenea itp. Umieszczenie szkolenia online w katalogach tego typu portali odbywa się poprzez konta organizatorów, którzy mogą swobodnie zarządzać przez nie listą swoich szkoleń online, opisem, datami i cenami.

7987.jpg

Szkolenia online możemy promować również za pośrednictwem mediów społecznościowych, for internetowych czy grup dyskusyjnych. Możemy również zainwestować we własną stronę internetową oraz kampanie promujące organizowane przez nas szkolenia online. Wadą tego typu podejścia jest fakt, że najpierw musimy zainwestować znaczne środki w marketing, które nie zawsze są trafione od samego początku. Niestety prowadzenie szkoleń online, tak jak każda inna dziedzina przedsiębiorczości wiąże się z ryzykiem.

Ryzyko to z roku na rok z jednej strony rośnie z powodu wysokiej konkurencji, a z drugiej strony jest coraz mniejsze dzięki ogromnej popularności szkoleń online. Uczestnicy przyzwyczaili się i polubili tą formę zdobywania wiedzy i rozwoju. Szkolenia online, e-szkolenia, webinary oraz rozmaite szkolenia e-learningowe przez Internet stanowią dzisiaj już blisko połowę oferty szkoleń w Polsce. Pokazuje to jak dużą popularnością i zaufaniem cieszą się wśród uczestników. Zadbanie o jakość naszego szkolenia online pozwoli pozytywnie się wyróżnić w gąszczu szkoleń on line i zbudować markę organizatora!

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!