Żywność pełna chemii? Sprawdź, jak zareklamować jedzenie bez wychodzenia z domu

Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dotyczących Żywności powstało przy Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku Pracodawców. Ma być wsparciem w rozwiązywaniu konfliktów wokół reklamacji artykułów spożywczych.

konsument z zakupami
  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 18 stycznia 2019

Masz dość kiepskiej jakości jedzenia?

Powstało pierwsze w Polsce i jedyne w Europie Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów, dedykowane wyłącznie żywności. Dowiedz się, jak rozwiązać problem dotyczący zakupu jedzenia lub napojów bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów.

Niewłaściwe oznakowanie żywności. Jak reklamować jakość jedzenia?

Złej jakości jedzenie, niewłaściwe oznakowanie żywności, brak informacji na produktach spożywczych. To tylko niektóre kwestie, które mogą być przyczyną wielu problemów. Konsumenci mogą już takie sprawy rozwiązywać polubownie. Właśnie uruchomiono Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów, które dedykowane jest wyłącznie żywności. To jedyna w Europie taka instytucja.

Organizacja zajmuje się też rozwiązywaniem problemów z konkursami i loteriami promocyjnymi.

W skład Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów wchodzą profesjonaliści: prawnicy, adwokaci i radcowie prawni, którzy posiadają doświadczenie w rozwiązywaniu sporów konsumenckich oraz znajomość prawa żywnościowego. Centrum zapewnia niezależność i bezstronność osób prowadzących postępowanie. Umożliwia skorzystanie z opinii eksperta w sprawach wymagających specjalistycznej wiedzy z zakresu jakości produktów, technologii żywności lub reklamy.

Postępowanie prowadzone przez Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów jest maksymalnie uproszczone. Żeby rozwiązać spór, warto skorzystać z platformy internetowej. Złożenie wniosku przez platformę jest bardzo proste. Cały proces składa się z 4 kroków.

  1. Pierwszym krokiem jest wybór rodzaju składanego wniosku. Można wybrać między wnioskiem elektronicznym lub tradycyjnym — papierowym.
  2. Jeżeli wybrałeś sposób tradycyjny, to na tym etapie wybierasz wzór wniosku. Dodatkowo podane są inne, przydatne informacje, ułatwiające wysyłkę wniosku. Jeżeli wybrałeś elektroniczną drogę, to tutaj wybierasz: temat sporu, rodzaj postępowania i wnioskodawcę. Dalsza instrukcja obowiązuje jedynie osoby, które wybrały drogę elektroniczną.  
  3. Trzecim krokiem jest wypełnienie formularza danych osobowych konsumenta i drugiej strony sporu, czyli przedsiębiorcy. Należy również wpisać żądanie konsumenta, co oznacza "dokładnie określone, z uzasadnieniem, wskazanie środków dowodowych oraz informację, jakie stanowisko prezentuje wnioskodawca i jakiego oczekiwałby rozstrzygnięcia." Istnieje również możliwość dołączenia załączników, innych dokumentów, dowodów, które będą przydatne w rozstrzygnięciu sporu konsumenckiego.
  4. Ostatnim już krokiem jest wysłanie wypełnionego formularza.

To wszystko!

Trzeba złożyć wniosek i przedstawić swoje racje. Strony sporu po zarejestrowaniu sprawy otrzymują kod, który umożliwia im komunikację elektroniczną, w tym dostęp do przekazanych dokumentów. Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, konsument może zatem szybko dojść do porozumienia z przedsiębiorcą.

Co to jest Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów?

Centrum zostało wpisane do rejestru podmiotów uprawnionych do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, prowadzonjavascript:OtworzEdytor('tresc_1');ego przez UOKiK. Znajduje się także w wykazie podmiotów ADR (ang. Alternative Dispute Resolution) Komisji Europejskiej i został zarejestrowany na platformie ODR prowadzonej przez KE. Oznacza to, że może pośredniczyć zarówno w rozwiązywaniu sporów krajowych, jak i transgranicznych w UE.

Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów jest pierwszym w Polsce i jedynym w Europie podmiotem prywatnym, specjalizującym się w:

  • rozwiązywaniu sporów dotyczących produktów spożywczych,
  • rozwiązywaniu sporów wynikających z organizowanych konkursów i loterii promocyjnych,
  • szeroko rozumianej komunikacji z konsumentem związanej z żywnością.

- Powstanie Centrum to wyraz odpowiedzialności społecznej producentów żywności. Mam nadzieję, że większość producentów wskaże je jako alternatywny dla postępowań sądowych sposób rozwiązywania sporów – ocenia Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku Pracodawców.

- Cieszymy się, że powstał wyspecjalizowany podmiot, który zajmie się polubownym rozwiązywaniem sporów o żywność. Artykuły spożywcze są stosunkowo tanie, więc klient przeważnie nie ma motywacji, żeby dochodzić swoich racji na drodze sądowej. W tej sytuacji dobrym rozwiązaniem są postępowania mediacyjne. Zachęcamy konsumentów i przedsiębiorców, aby z nich korzystali. UOKiK będzie się przyglądał działalności Centrum. Zachęcamy też przedsiębiorców z innych branż do rozwijania tego typu projektów – mówi Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Czy reklamacja żywności jest skuteczna?

Samo rozstrzygnięcie sporu przez CPRSŻ nie jest wiążące, a strony mogą wycofać się z postępowania na każdym jego etapie. W przypadku, gdy konsument lub przedsiębiorca uzna, że sprawę należy skierować na drogę postępowania sądowego, ma do tego prawo, bowiem terminy przedawnienia nie biegną do czasu zakończenia sporu.

Wydatki na jedzenie w Polsce
 

Produkty żywnościowe to najczęściej kupowane dobra konsumpcyjne. Na żywność polska rodzina wydaje ok. 24 proc. budżetu domowego. Średnio co roku zjadamy ok. 1 tonę produktów, czyli ok. 3 kg pożywienia dziennie. Na tak dużym rynku zdarzają się sytuacje, w których kupiony produkt żywnościowy nie spełnia oczekiwań konsumenta.

- Z jakością żywności bywa różnie. Każdemu pewnie zdarzyło się kupić wadliwy produkt. Pokazują to także wyniki kontroli Inspekcji Handlowej. W 2017 r. skontrolowaliśmy 125 tys. partii produktów spożywczych. Z tego zakwestionowaliśmy 23 proc., głównie: nieprawidłowe oznakowanie — brak ważnych dla konsumenta informacji, np. o składzie czy pochodzeniu produktu. Dzięki centrum spory dotyczące zakupu żywności mają szanse na szybkie i sprawne zakończenie, zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców — mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

>>>CZYTAJ TEŻ: Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!