Co warto wiedzieć przed rejestracją spółki?

Rejestracja spółki to newralgiczny moment, w którym nie ma miejsca na błędy. Jednocześnie jest to na tyle złożony temat, że trudno wymagać biegłości w nim od doświadczonego biznesmena, a tym bardziej od osoby początkującej. O czym warto pamiętać, aby przejść przez cały proces bezpiecznie, szybko i skutecznie?

Co warto wiedzieć przed rejestracją spółki?
  • Redakcja dziennikprawny.pl
  • /
  • 12 października 2023

Rejestracja spółki — samodzielnie czy z ekspertem?

Rejestracja spółki na własną rękę, czy z pomocą specjalistów, takich jak http://ksiegowosc-dla-spolek.pl/ – czyli zespołu wykwalifikowanych ekspertów w zakresie księgowości i prawa? To pierwsze pytanie, na które trzeba sobie odpowiedzieć po podjęciu decyzji o rozpoczęciu tej formy działalności.

O ile założenie jednoosobowej działalności gospodarczej jest bardzo prostym procesem, tak w przypadku spółki sprawa znacząco się komplikuje. Między innymi ma się do wyboru wiele rodzajów spółek, trzeba sporządzić umowę (lub statut) nowo powstającego podmiotu, a także przyswoić wiele kwestii związanych z uprawnieniami i obowiązkami jego poszczególnych organów.

To, że potencjalnie można zarejestrować spółkę na własną rękę, bez pomocy prawnika, jawi się jako skuteczny sposób na oszczędność czasu i pieniędzy. W praktyce jest duża szansa na popełnienie jakiegoś błędu, i to nawet przy internetowej formie rejestracji, która zostanie dokładniej omówiona poniżej.

Problemy mogą pojawić się już na etapie wyboru rodzaju spółki i właściwego określenia przedmiotu jej działalności. Kolejne niezbędne decyzje, m.in. w zakresie zasad dotyczących zbywania i zastawiania udziałów czy doboru organów, tym bardziej bywają niejasne dla osób bez specjalistycznej wiedzy i doświadczenia w tym zakresie.

Tryb S24 kontra rejestracja tradycyjna

Jak już zasygnalizowano, od ponad dekady spółki można rejestrować przez Internet, w uproszczonej procedurze. Ma to swoje dobre strony, ale też liczne ograniczenia, dlatego przed podjęciem decyzji w zakresie sposobu rejestracji najlepiej skonsultować się ze specjalistą z Księgowości dla spółek w Warszawie KDS. 

Stworzenie spółki w sieci, poprzez system S24 Ministerstwa Sprawiedliwości, jest wygodniejszym i tańszym wyjściem niż forma tradycyjna, czyli akt notarialny. Nie trzeba uiszczać taksy notarialnej, niższa jest też opłata sądowa. Cała procedura sprowadza się do przejścia przez specjalny formularz i uiszczenie odpowiedniej opłaty. Następnie należy złożyć wniosek o rejestrację w KRS przy wykorzystaniu kolejnego formularza, również dostępnego na portalu S24.

Dopełnienie formalności w formie tradycyjnej jest bardziej kosztowne i skomplikowane, ale za to pozwala na daleko idące zabezpieczenie podmiotu i jego wspólników, choćby w zakresie ochrony przed prowadzeniem przez jednego z nich konkurencyjnej działalności. Wszystko to ze względu na znacznie większą swobodę w konstruowaniu treści umowy lub statutu spółki. 

Nie jest się ograniczonym do wybierania spośród kilku możliwych wariantów rozwiązań przygotowanych we wzorze, można też dopisać zupełnie nowe postanowienia. Jednocześnie kluczowe jest tutaj właściwe opracowanie poszczególnych zapisów, aby były w pełni zgodne z obowiązującym prawem, jasne i pozbawione luk. 

Zaniechanie rejestracji internetowej na rzecz sporządzenia aktu notarialnego oznacza także gwarancję weryfikacji tożsamości wspólników. Do obowiązków notariusza należy zresztą nie tylko potwierdzanie tożsamości, ale także wiele innych czynności, w tym przykładowo weryfikacja, czy wspólnicy konstytuującej się spółki znają język polski. 

Rejestracja zakończona — co dalej?

Na złożeniu odpowiedniego wniosku metodą tradycyjną lub internetową i oczekiwaniu na decyzję nie kończy się cały proces, przez jaki trzeba przejść, tworząc nową spółkę. Do tego, aby mogła ona działać w pełni legalnie i prawidłowo, trzeba dopełnić jeszcze szereg innych formalności. Kluczowy jest wspomniany już wpis do Krajowego Rejestru Sądowego. 

Dotyczy on nie tylko rejestracji spółki przez Internet, ale też trybem tradycyjnym, przy czym w tym drugim przypadku dokonuje się tego nie za pośrednictwem S24, a Portalu Rejestrów Sądowych. Niezależnie od wybranej formy, konsekwencją rejestracji jest przekazanie danych o nowo powstałej spółce m.in. do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP). Takie rozwiązanie pozwala uniknąć konieczności wypełniania kolejnych formularzy i osobistego kontaktowania się z poszczególnymi urzędami.

Nie zwalnia jednak od pewnych dodatkowych obowiązków, takich jak obliczanie i opłacanie PCC-3, czyli podatku od czynności cywilnoprawnych. W przypadku płatników podatku od towarów i usług pojawia się także konieczność złożenia wniosek o rejestrację jako podatnik VAT, i to najdalej dzień przed dokonaniem pierwszej transakcji podlegającej opodatkowaniu.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!