Dzwonili bez zgody konsumentów, teraz mogą ponieść karę
Przedstawiciele firmy ACS Medica ze Śremu dzwonili pod prywatne numery z zaproszeniami na pokazy handlowe. Prawo telekomunikacyjne zabrania tego typu kontaktowania się z konsumentami przez telefon w celach marketingowych bez ich wcześniejszej zgody.
- Anna Stępniewska
- /
- 28 listopada 2018
Telemarketerzy firmy ACS Medica dzwonili pod numery z książki telefonicznej. Podczas prezentacji, przedsiębiorca sprzedawał zaproszonym konsumentom maty i urządzenia do magnetoterapii. Z informacji zebranych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że przedstawiciele handlowi mogli nie mieć wcześniejszej zgody abonentów na marketing bezpośredni. Takie zachowanie jest sprzeczne z prawem telekomunikacyjnym (art. 172) i może godzić w zbiorowe interesy konsumentów.
Art. 172. Zakaz używania urządzeń dla celów marketingu bezpośredniego
1. Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
2. Przepis ust. 1 nie narusza zakazów i ograniczeń dotyczących przesyłania niezamówionej informacji handlowej wynikających z odrębnych ustaw.
3. Używanie środków, o których mowa w ust. 1, dla celów marketingu bezpośredniego nie może odbywać się na koszt konsumenta.
Zgodnie zatem z art. 172 Prawa telekomunikacyjnego, przedsiębiorca może kontaktować się telefonicznie z konsumentem w celu marketingu bezpośredniego pod warunkiem, że wcześniej uzyska na to jego zgodę. Każdy przedsiębiorca kontaktujący się z konsumentem w celach sprzedażowych podejmuje działania marketingowe, dlatego jego obowiązkiem jest wykazanie, że uzyskał uprzednio zgodę na tego typu aktywność. W przeciwnym wypadku naraża się na odpowiedzialność odszkodowawczą i administracyjną.
Prawo telekomunikacyjne po stronie konsumenta
- Prawo chroni konsumentów przed niechcianym marketingiem bezpośrednim. Przedsiębiorca musi mieć wcześniejszą zgodę na kontakt telefoniczny, nie tylko jeśli chce przedstawić swoją ofertę, ale także wtedy, gdy chce ją tylko zapowiedzieć lub wybadać potrzeby klientów. Takiej zgody nie może uzyskać na początku rozmowy telefonicznej – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Zarzut wobec ACS Medica dotyczy sposobu zapraszania konsumentów na prezentacje. Zgoda konsumenta na otrzymywanie informacji handlowych powinna być wyraźna i jednoznaczna. Musi on wcześniej wiedzieć, komu jej udziela, w jakim celu i jakie formy kontaktu obejmuje (np. telefon). Prawo stanowi też, że konsument w każdej chwili może swoją zgodę wycofać.
Marketing bezpośredni ACS Medica znalazł się pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który wszczął postępowanie wobec firmy. Może się ono zakończyć nałożeniem na przedsiębiorcę kary finansowej w wysokości nawet 10 proc. jego obrotów.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.