Kto decyduje o zmianie nazwy ulicy?
Nazwy polskich ulic najczęściej wywodzą się od topografii danego miejsca bądź upamiętniają zasłużone postacie i ważne wydarzenia historyczne. Kto decyduje o zmianie wspomnianych nazw i jak przebiega cała procedura? Wyjaśniamy.

- Jakub Stasak
- /
- 31 lipca 2024
Zmiana nazwy ulicy – kto decyduje?
Analizowana kwestia znalazła swoje omówienie w artykule 18. ustawy z dnia 8 marca 1990 roku (z późniejszymi zmianami) o samorządzie gminnym.
Czy można podjechać jeden przystanek bez biletu?Małgorzata Łaziuk
Zgodnie z niniejszym przepisem wszelkie sprawy związane m.in. z nazewnictwem placów oraz ulic, będących tak drogami publicznymi, jak i wewnętrznymi, należą do wyłącznej właściwości rady gminy.
Podobnie wygląda, chociażby kwestia ewentualnego wznoszenia na terytorium administracyjnym danej gminy pomników, a stosowne decyzje rada podejmuje w drodze odpowiedniej uchwały.
Co ciekawe, wyjątek od przytoczonej reguły stanowi zaś sytuacja, gdy ogólnodostępna droga wewnętrzna przebiega przez tereny prywatne.
Podjęcie przez radę gminy uchwały w sprawie nadania nazwy takiej drodze wymaga bowiem wcześniejszego uzyskania pisemnej zgody właścicieli terenów, na których jest ona zlokalizowana.
Zmiana nazwy ulicy, a konsultacje publiczne
Według artykułu 5a. ustawy o samorządzie gminnym:
„W wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady gminy”.
Jak opłacić mandat?Katarzyna Leszczak
Zmiana nazwy ulicy niewątpliwie należy do „spraw ważnych dla gminy”, nie została ona jednak włączona do szczegółowego katalogu "wypadków przewidzianych ustawą".
Choć w zdecydowanej większości przypadków planowane zmiany poprzedza zasięgnięcie opinii mieszkańców, to władze lokalne nie są więc do tego wprost zobligowane na mocy żadnych regulacji prawnych.
W procesie podejmowania ostatecznych decyzji, wyniki ewentualnych konsultacji nie muszą mieć ponadto charakteru wiążącego.
Zmiana nazwy ulicy – inicjatywa społeczna
Z inicjatywą zmiany nazwy konkretnej ulicy do właściwej rady gminy wystąpić mogą także sami mieszkańcy, osoby prawne czy organizacje społeczne.
Podróż w czasie upałów — o czym należy pamiętać?Jakub Stasak
Jeśli rada przychyli się do zgłoszonego wniosku, treść takiej uchwały podana zostaje do publicznej wiadomości, by następnie wójt (burmistrz, prezydent miasta) mógł przekazać ją wojewodzie.
Ostatni etap niezbędnych działań to wprowadzenie zmian w oznakowaniu ulicy i znajdujących się przy niej obiektów oraz aktualizacja danych różnego rodzaju ewidencji — obowiązek powyższy spoczywa oczywiście również na samych mieszkańcach danej ulicy.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.