Kto decyduje o zmianie nazwy ulicy?

Nazwy polskich ulic najczęściej wywodzą się od topografii danego miejsca bądź upamiętniają zasłużone postacie i ważne wydarzenia historyczne. Kto decyduje o zmianie wspomnianych nazw i jak przebiega cała procedura? Wyjaśniamy.

Kto decyduje o zmianie nazwy ulicy?
  • Jakub Stasak
  • /
  • 31 lipca 2024

Zmiana nazwy ulicy – kto decyduje?

Analizowana kwestia znalazła swoje omówienie w artykule 18. ustawy z dnia 8 marca 1990 roku (z późniejszymi zmianami) o samorządzie gminnym.

Czy można podjechać jeden przystanek bez biletu?Czy można podjechać jeden przystanek bez biletu?Małgorzata Łaziuk

Zgodnie z niniejszym przepisem wszelkie sprawy związane m.in. z nazewnictwem placów oraz ulic, będących tak drogami publicznymi, jak i wewnętrznymi, należą do wyłącznej właściwości rady gminy.

Podobnie wygląda, chociażby kwestia ewentualnego wznoszenia na terytorium administracyjnym danej gminy pomników, a stosowne decyzje rada podejmuje w drodze odpowiedniej uchwały.

Co ciekawe, wyjątek od przytoczonej reguły stanowi zaś sytuacja, gdy ogólnodostępna droga wewnętrzna przebiega przez tereny prywatne.

Podjęcie przez radę gminy uchwały w sprawie nadania nazwy takiej drodze wymaga bowiem wcześniejszego uzyskania pisemnej zgody właścicieli terenów, na których jest ona zlokalizowana.

Zmiana nazwy ulicy, a konsultacje publiczne

Według artykułu 5a. ustawy o samorządzie gminnym:

„W wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady gminy”.

Jak opłacić mandat?Jak opłacić mandat?Katarzyna Leszczak

Zmiana nazwy ulicy niewątpliwie należy do „spraw ważnych dla gminy”, nie została ona jednak włączona do szczegółowego katalogu "wypadków przewidzianych ustawą".

Choć w zdecydowanej większości przypadków planowane zmiany poprzedza zasięgnięcie opinii mieszkańców, to władze lokalne nie są więc do tego wprost zobligowane na mocy żadnych regulacji prawnych.

W procesie podejmowania ostatecznych decyzji, wyniki ewentualnych konsultacji nie muszą mieć ponadto charakteru wiążącego.

Zmiana nazwy ulicy – inicjatywa społeczna

Z inicjatywą zmiany nazwy konkretnej ulicy do właściwej rady gminy wystąpić mogą także sami mieszkańcy, osoby prawne czy organizacje społeczne.

Podróż w czasie upałów — o czym należy pamiętać?Podróż w czasie upałów — o czym należy pamiętać?Jakub Stasak

Jeśli rada przychyli się do zgłoszonego wniosku, treść takiej uchwały podana zostaje do publicznej wiadomości, by następnie wójt (burmistrz, prezydent miasta) mógł przekazać ją wojewodzie.

Ostatni etap niezbędnych działań to wprowadzenie zmian w oznakowaniu ulicy i znajdujących się przy niej obiektów oraz aktualizacja danych różnego rodzaju ewidencji — obowiązek powyższy spoczywa oczywiście również na samych mieszkańcach danej ulicy.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

O nas

Rzetelna Grupa

Rzetelna Grupa Sp. z o.o - firma doradztwa biznesowo-prawnego. Jest właścicielem marki dziennikprawny.pl

Wydawca

Rzetelna Grupa Sp. z o.o.
ul. Nowogrodzka 42 lok. 12
00-695 Warszawa
[email protected]
NIP: 524-261-19-51, Regon: 141022624, KRS: 0000284065
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie
XII Wydział Gospodarczy KRS
Kapitał zakładowy: 50.000 zł
2007 - 2025 © Copyright - Rzetelna Grupa Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.