Obowiązek nr 1 - cechy świadczenia

Przedmiot świadczenia? Cechy świadczenia? Co oznaczają te pojęcia? W przedstawionym artykule wyjaśniamy, jak należy rozumieć to w praktyce i czy zawsze określenie przedmiotu świadczenia jest takie oczywiste.

Salon z laptopami

Art. 12 ustawy o prawach konsumenta

1. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:

1) głównych cechach świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;

Główne cechy świadczenia

Informacja ta jest niezbędna, aby konsument wiedział co jest dokładnie przedmiotem umowy jaką zawiera, czyli czego dotyczy oraz jakie cechy ma to świadczenie. Cechy świadczenia w wypadku sklepu internetowego, będą każdorazowo zależne od asortymentu sprzedawcy i rodzaju sprzedawanego towaru w sklepie internetowym. Czy tylko towaru? Nie, przedmiotem umowy może być zarówno towar (np. elektronika, odzież, towar żywnościowy, treść cyfrowa), jak i usługa (np. abonament roczny umożliwiający dostęp do strony informacyjnej, zamieszczenie ogłoszenia). 

W zakresie towarów, przykładowo, gdy sprzedawca oferuje laptop, powienien podać konsumentowi nazwę towaru, producenta, rozdzielczość ekranu, model procesora, ilość pamięci RAM, wielkość dysku twardego. Jeżeli przedmiotem umowy sprzedaży ma być odzież, istotnymi cechami świadczenia będzie kolor, rozmiar, rodzaj odzieży, nazwa własna, rodzaj materiału z jakiego jest wykonany. Dodatkowo można wskazać tu również producenta jeżeli ma to pomóc w jednoznacznej identyfikacji towaru.

Jeśli chodzi o usługi to, nie zawsze określenie przedmiotu świadczenia jest takie oczywiste. Czasami zawieramy umowę i nie otrzymujemy konkretnej rzeczy materialnej, czy też sprzedawca nie przesyła nam żadnych plików z treściami cyfrowymi. Dotyczy to np. serwisów informacyjnych, w takim przypadku otrzymujemy dane dostępowe np. login czy hasło, czyli przedsiębiorca daje nam możliwość zapoznania się z informacjami, jakie posiada na swoim serwerze.

W przypadku, gdy klient składa zamówienie za pośrednictwem strony internetowej, wszystkie te informacje muszą być przekazane w koszyku w ostatnim kroku tuż przed wysłaniem zamówienia.

Mimo, że główny punkt ustawy opisujący obowiązki informacyjne, daje pewną swobodę w tym kiedy konsument otrzyma informacje (najpóźniej w chwili złożenia zamówienia,) to istnieją cztery wyjątki w zakresie momentu, w którym przedsiębiorca musi je spełnić. Jednym z nich jest własnie art. 12 ust 1 ustawy. Szczegóły, jakie to wyjątki i jak w praktyce je spełnić, opisano w komentarzu do art. 17 ust. 1 ustawy.  

Sposoby porozumiewania się z konsumentem

W momencie składania zamówienia należy poinformować konsumenta jak sprzedawca będzie się z nim kontaktował. Może to być poczta elektroniczna lub telefon, ale również można wykorzystać zwykły list wysłany na poczcie, jak również kontakt osobisty z klientem.

W celu spełnienia tego obowiązku informacyjnego należy zamieścić informację jakie metody będą stosowane przez sprzedawcę w kontakcie z klientem.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!