Obowiązek nr 6 - koszty porozumiewania się

W tym miejscu dowiesz się, jak należy rozumieć koszty stosowane zwykle za korzystanie z danego środka porozumiewania się na odległość.

Rozmowa przez telefon w biurze

Art. 12 ustawy o prawach konsumenta

1. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:

6) kosztach korzystania ze środka porozumiewania się na odległość w celu zawarcia umowy, w przypadku gdy są wyższe niż stosowane zwykle za korzystanie z tego środka porozumiewania się;

W przypadku, gdy koszty jakie konsument musi ponieść w związku ze stosowaniem przez przedsiębiorcę środka do porozumiewania się na odległość przewyższają zwykłe koszty tego rodzaju – przedsiębiorca ma obowiązek o tym poinformować.

Przykładem może być odpłatna infolinia, gdzie konsument chcąc skontaktować się ze sprzedawcą, będzie ponosił wyższe koszty niż normalne połączenie telefoniczne.

Określenie „koszty stosowane zwykle” należy odnieść do rzeczywistości rynkowej poprzez sprawdzenie na ile koszty ponoszone przez konsumenta różnią się od standardowych.

(bez) płatna infolinia 801

Tematem dyskusyjnym pozostaje infolinia z numerem 801. Co do zasady połączenie z takim numerem jest tańsze niż standardowe połączenie, przy założeniu, że rozmowa trwa dłużej niż mniej więcej 3 min. Zasadą działania numeru 801 jest stała opłata za nawiązanie połączenia, bez rozliczania długości trwania takiej rozmowy. Mając na uwadze coraz bardziej powszechne taryfy abonamentów telefonicznych, gdzie konsumenci płacą jedynie abonament bez względu na ilość i czas wykonanych połączeń, bez rozróżniania względem operatora końcowego, opłata za połączenie z numerem 801 będzie dodatkowym kosztem.

Jeżeli przedsiębiorcy w celu kontaktów z klientami udostępniają numer z puli 801 zalecane jest, aby podawali informację o możliwości wystąpienia wyższych kosztów niż standardowe.

Ewentualną konsekwencją niepoinformowania konsumenta może być kara grzywny przewidziana w znowelizowanym kodeksie wykroczeń.

Opłata za transfer

W przypadku, gdy konsument płaci w ramach swojego abonamentu za transfer danych przez sieć internet, przykładowo korzystając z dostępu mobilnego, nie ma konieczności informowania o wystąpieniu potencjalnego kosztu, ponieważ wymóg informacyjny dotyczy jedynie podwyższonych kosztów ponad standardowy, jaki ponosi konsument kontaktując się z przedsiębiorcą.

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!