Obowiązek nr 7 - formy płatności

Dowiedz się, kiedy i na czym polega konieczność potwierdzenia sposobu płatności, jaką wybrał konsument, oraz w jakim terminie taka płatność powinna nastąpić. Czy płatność za pobraniem wciąż obowiązuje?

Obowiązek nr 7 - formy płatności

Art. 12 ustawy o prawach konsumenta:

1.Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:

7) sposobie i terminie zapłaty;

Przedsiębiorca jest zobowiązany poinformować konsumenta o tym, w jakim terminie ma dokonać płatności zgodnie z zawieraną umową, a także jaki sposób płatności obowiązuje w ramach zawieranej umowy. Przykładami dostępnych form płatności może być płatność za pobraniem, płatność za pośrednictwem operatorów szybkich przelewów, płatność przelewem.

Płatność za pobraniem

Zgodnie z nowymi przepisami nie ma obowiązku oferowania konsumentowi płatności przy odbiorze, co było wymogiem w poprzednich przepisach.

Należy jednak pamiętać o tym, że udział płatności przy odbiorze w 2013 r. wynosił ponad 20%. Sklep internetowy oferując po 24 grudnia 2014 r. płatność przy odbiorze może budować swoją przewagę konkurencyjną.

Przedsiębiorca może dowolnie określać formy płatności mając na uwadze określone parametry zamówienia składanego przez klienta. Może określić reguły względem wartości zamówienia, przykładowo dla zamówień powyżej 500 zł oferuje jedynie płatność elektroniczną lub przelewem. Dla zamówień poniżej 500 zł oferuje dodatkowo płatność za pobraniem.

Termin zapłaty

Termin zapłaty może być oznaczony w dniach, tygodniach lub też w sposób opisowy. W wypadku sklepów internetowych, w praktyce oznacza to konieczność potwierdzenia przy finalizacji procesu zamówienia przez konsumenta informacji o tym jaki sposób płatności wybrał konsument (np. przelew, płatność elektroniczna etc.) oraz w jakim terminie taka płatność powinna nastąpić (np. w terminie 5 dni od dnia złożenia zamówienia, albo przy odbiorze w wypadku płatności za pobraniem).

Jak spełnić obowiązek informacyjny?

W praktyce obowiązki te mogą być spełnione w karcie produktu, jak termin realizacji zamówienia oraz w podsumowaniu zamówienia, gdzie konsument dokonuje wyboru formy płatności i dostawy spośród sposobów udostępnionych przez sprzedawcę. Powyższy obowiązek może być spełniony również poprzez zamieszczenie ogólnych informacji w dedykowanej zakładce w ramach sklepu internetowego "Płatności".

Dodatkowo wszystkie dostępne formy płatności i zasady ich udostępniania powinny być opisane w regulaminie sklepu internetowego.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!