Obowiązek nr 21 - pozasądowe sposoby dochodzenia roszczeń
Na czym polegają pozasądowe metody rozpatrywania sporów? Jakie są ich główne cechy oraz dlaczego przedsiębiorca musi informować konsumenta alternatywnych metodach rozstrzygania sporów?

Art. 12 ustawy o prawach konsumenta
1. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:
21) możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur
Jest to nowy obowiązek nałożony na przedsiębiorce. Przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta o możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur.
Spory pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą nie muszą zawsze skończyć się rozprawą w sądzie, lecz mogą być rozstrzygnięte w drodze mediacji, gdzie strona trzecia, którą jest mediator lub arbiter pomaga w osiągnięciu porozumienia bez konieczności angażowania wymiaru sprawiedliwości.
Metody te są często tańsze, szybsze i nie wymagają zatrudnienia wyspecjalizowanego prawnika
Takie metody są często tańsze, szybsze, a poza tym wpisują się one w najnowszą politykę unijną dotyczącą propagowania takiego sposobu rozwiązywania sporów.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz
szybkie linki do udostępnień.