Świąteczne żniwa cyberprzestępców

Święta, gdy znacznie częściej dokonujemy zakupów online, to okres żniw dla cyberprzestępców. W tym czasie gwałtownie rośnie liczba cyberataków na konsumentów. Raport firmy F-Secure wskazuje, że w 2017 r. podjęto ponad milion prób cyberataków na Polskę. Jedną trzecią z nich przeprowadzono właśnie w okolicach Bożego Narodzenia.

Cyberatak
  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 21 grudnia 2018

Coraz więcej prezentów kupujemy w sieci i natężenie tego ruchu sprawia, że crackerzy, czyli osoby zajmujące się łamaniem zabezpieczeń komputerowych, mają większe możliwości, aby zastawić na nas swoje sidła. Według raportu firmy badawczej Carbon Black, liczba cyberataków w grudniu 2017 r. wzrosła o ponad 57 proc. w stosunku do poprzednich miesięcy.

Raport Carbon Black prognozuje, że tegoroczny sezon świąteczny także okaże się prawdziwym żniwem dla przestępców działających w Internecie. W roku 2016 liczba cyberataków na konsumentów i sklepy online w okresie bożonarodzeniowym wzrosła o 21,5 proc., zaś rok temu był to wzrost już na poziomie 57 proc. Analitycy przewidują więc, że w tym roku wynik ten może być większy, zważywszy, że z roku na rok coraz więcej osób robi zakupy świąteczne przez Internet — Deloitte prognozuje, że w grudniu tego roku ponad 60 proc. transakcji zostanie wykonanych online.

Także dane firmy Gemalto wskazują na wzrost cyber-zagrożeń — tylko w pierwszej połowie 2018 r. na świecie doszło do 944 poważnych incydentów przeciwko bezpieczeństwu cyfrowych informacji. W ich wyniku w ręce cyberprzestępców dostało się ponad 3,3 mld danych, z których zdecydowana większość to personalia. Firmy i organizacje z całego świata traciły 18,5 mln cyfrowych rekordów dziennie, w tym Facebook i Twitter utraciły aż 2,5 mld rekordów w pierwszym półroczu. W Polsce przez pierwszych sześć miesięcy 2018 r. odnotowano ponad 6 mln prób ataków, dokonywanych przez informatycznych oszustów.

Jak można obronić się przed cyberatakiem?

Analitycy Carbon Black zalecają wzmożoną czujność, przede wszystkim:

  • nie wolno bezrefleksyjnie otwierać maila z ofertą, czy podobnej wiadomości w social mediach;
  • użytkownicy sieci powinni dokładnie sprawdzać tekst podejrzanych e-maili — często gramatyka, styl czy poprzekręcane słowa mogą sugerować oszustwo;
  • wyjątkową czujność powinna wzbudzić prośba nadawcy o podanie danych osobowych (a czasem nawet bankowych, czy wręcz o… wykonanie przelewu);
  • nie należy otwierać niezidentyfikowanych załączników, które mogą być zainfekowane wirusem;  
  • szczególną uwagę konsumenci powinni zwracać na odnośniki, zwłaszcza przesyłane przez nieznanego nadawcę – kliknięcie w odnośnik może skutkować tym, że przestępca uzyska dostęp do poufnych informacji, np. hasła dostępowego do konta bankowego itp.

Niestety, badania DomainTools „Cyber Monday Consumer Survey” pokazują, że ponad 62 proc. konsumentów chętnie zrobiłoby zakupy w e-sklepie, który już kiedyś padł ofiarą cyberataku, o ile tylko zaoferowałby on wyjątkowe promocje.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!