Wymeldowanie. W jaki sposób?

Planując przeprowadzkę należy pamiętać o wykonaniu czynności urzędowych. Czy w Polsce istnieje obowiązek meldunkowy? W jaki sposób dokonać zameldowania lub wymeldowania?

Wymeldowanie. W jaki sposób?
  • Małgorzata Łaziuk
  • /
  • 16 lipca 2024

Czy w Polsce jest obowiązek meldunkowy?

W Polsce istnieje obowiązek meldunkowy, który zobowiązuje obywateli do zgłaszania miejsca swojego zamieszkania. To administracyjna procedura, mająca na celu rejestrację miejsca pobytu stałego lub tymczasowego. Obywatele kraju oraz cudzoziemcy mieszkający na terenie Polski są zobowiązani do zameldowania się na pobyt stały w miejscu, gdzie przebywają z zamiarem pobytu stałego lub czasowego wynoszącego ponad trzy miesiące. Zgłoszenia tego dokonuje się w urzędzie gminy lub miasta właściwym dla miejsca zamieszkania. Można to również zrobić elektronicznie, nie wychodząc z domu (korzystając z platformy lub strony ePUAP, a także a lub strony www.obyvatel.gov.pl).

Czy system meldunkowy w Polsce wymaga reformy?Czy system meldunkowy w Polsce wymaga reformy? Damian Jemioło

Wykonanie takiej czynności jest ważne: aby się zameldować, należy wypełnić odpowiedni formularz. 

Podczas meldunku konieczne jest okazanie dokumentu tożsamości, takiego jak dowód osobisty lub paszport, a także dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu (np. umowy najmu, aktu własności, wypisu z księgi wieczystej orzeczenia sądu, decyzji administracyjnej). 

Obowiązek meldunkowy w Polsce służy przede wszystkim celom administracyjnym i statystycznym. 

Wymeldowanie: co trzeba zrobić?

Osoba, która chce dokonać takiej czynności administracyjnej powinna udać się do urzędu gminy lub miasta, który jest właściwy dla bieżącego miejsca zamieszkania lub do tego, w którym będzie dokonywać kolejnego zameldowania. 

Podczas zgłaszania wymeldowania także należy okazać dokumenty tożsamości, takie jak dowód osobisty, paszport. 

Po złożeniu formularza urząd gminy lub miasta przeprowadza procedurę wymeldowania i wydaje potwierdzenie, które jest dowodem na zakończenie zameldowania w danym miejscu.

Wyjazd do pracy za granicą. O czym trzeba pamiętać?Wyjazd do pracy za granicą. O czym trzeba pamiętać?Małgorzata Łaziuk

Można to także zrobić przez Internet — to spora oszczędność czasu i duża wygoda.

Wymeldowanie jest nie tylko formalnością administracyjną, ale również ważnym krokiem dla osób zmieniających miejsce zamieszkania, umożliwiając aktualizację rejestru osób zameldowanych.

Czy można wymeldować kogoś bez zgody?

Podstawą do wymeldowania lokatora może być na przykład zakończenie umowy najmu, postanowienie sądu, które nakazuje jego wydalenie, lub inne okoliczności uzasadniające przerwanie stosunku najmu lub użycznia. Jeśli jednak osoba zameldowana opuściła na stałe mieszkanie (jest to wyprowadzka, a nie wyjazd na wakacje, czy delegację) można wykonać taką czynność, jednak należy udowodnić fakt zmian które zaszły.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

O nas

Rzetelna Grupa

Rzetelna Grupa Sp. z o.o - firma doradztwa biznesowo-prawnego. Jest właścicielem marki dziennikprawny.pl

Wydawca

Rzetelna Grupa Sp. z o.o.
ul. Nowogrodzka 42 lok. 12
00-695 Warszawa
[email protected]
NIP: 524-261-19-51, Regon: 141022624, KRS: 0000284065
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie
XII Wydział Gospodarczy KRS
Kapitał zakładowy: 50.000 zł
2007 - 2025 © Copyright - Rzetelna Grupa Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.