Wymiana rzeczy a usunięcie wady
Czy i w jakich przypadkach, zamiast usunięcia wady, konsument może żądać wymiany rzeczy? Czy sprzedawca może odmówić konsumentowi spełnienia jego żądań?

Art. 560 kodeksu cywilnego
...
§ 2. Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe, albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie narażałby kupującego inny sposób zaspokojenia.
...
W obrocie z udziałem konsumentów, klient-konsument może zamiast usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na nową lub zamiast wymiany żądać usunięcia wady.
To kupujący decyduje, co ma wykonać sprzedawca i co będzie dla niego najlepsze. Sprzedawca może jednak odmówić klientowi, jeśli taka naprawa lub wymiana byłaby niemożliwa lub bardzo kosztowna w stosunku do zaproponowanego przez sprzedawcę rozwiązania problemu.
Wówczas wykonany będzie taki sposób naprawy rzeczy jaki wybiera sprzedawca, pod warunkiem, że usuniecie wady lub wymiana będzie niezwłoczne i nie będzie łączyło się to z nadmiernymi niedogodnościami dla kupującego.
Wykonanie jednokrotnej naprawy lub wymiany, gdy rzecz będzie dalej wadliwa, powoduje, że klientowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy lub żądania obniżenia ceny.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz
szybkie linki do udostępnień.