5 typów klientów i ich cechy
Można by pomyśleć, że ilu ludzi, tyle zachowań klientów. Jednak psychologowie podjęli wyzwanie i zbadali oraz sklasyfikowali postawy klientów. Dlatego w tym artykule postaramy się opisać najważniejsze zachowania, które mogą wpływać na konsumenckie wybory. Jeżeli jesteś marketingowcem lub pasjonatem psychologii, to tym bardziej zapraszamy do lektury.
- Katarzyna Grum
- /
- 30 listopada 2018
Zanim przejdziemy do bardziej szczegółowego opisu typów klientów, należy mieć świadomość, że sam charakter osoby nie wpływa na podjęcie ostatecznej decyzji. Tutaj również liczy się płeć, wiek, region zamieszkania, styl życia, a nawet światopogląd. Jednak widząc na pierwszy rzut oka charakter klienta, z którym mamy styczność, wiemy, czego możemy się po nim spodziewać i jak powinniśmy go potraktować.
Zdecydowany i samodzielny
Rozpoznanie takiego charakteru nie będzie trudne. Klient od razu przechodzi do rzeczy, nie za bardzo interesują go tematy niezwiązane z produktem. Nie oznacza to jednak, że taka osoba jest niecierpliwa. Wręcz przeciwnie – skrupulatnie rozważa wszystkie za i przeciw. Ten typ klienta jest zdecydowany, wie, czego potrzebuje. Będzie się kierować własnymi przemyśleniami, rzadko zwracając uwagę na sugestie sprzedawcy. Dlatego w kontakcie z taką osobą, warto dawać jej szeroką przestrzeń wyboru. Przy tym nie należy forsować konkretnych rozwiązań ani nie proponować na siłę produktu. Warto, by sprzedawca zdawał sobie sprawę, że dla osoby pewnej siebie, liczy się rozwiązanie problemu, więc w kontakcie z nią powinien o tym pamiętać, bez wdawania się w szczegóły i rozwlekania tematu.Przyjacielski, ale niepewny
Jest to charakter kontrastowy do wcześniejszego typu klienta, dlatego sprzedawca powinien odpowiednio dopasować swoje nastawienie. Przyjazna osoba może wydać się „łatwym klientem”. Nic bardziej mylnego. Przedsiębiorca zdecydowanie powinien wystrzegać się takiego myślenia – należy zdobyć zaufanie takiego klienta, żeby transakcja była korzystna obopólnie. Oprócz wcześniej wymienionych cech przyjaciel odznacza się również cierpliwością, a także uprzejmie wysłucha drugiej strony. Mając takie nastawienie do podejmowania decyzji, osoba niepewna będzie szukać pomocy i potwierdzenia swoich ewentualnych wyborów. Dlatego tutaj nieoceniona będzie pomoc sprzedawcy, który wykaże się cierpliwością i empatią. Trzeba mieć się na baczności, ponieważ taki klient na odległość wyczuje wciskanie mu produktów i oferowanie niekorzystnych rozwiązań.Barwny, ekspresyjny
Umysł analityczny
Niewątpliwie jest to ciekawa osobowość. W jego działaniu i podejmowaniu decyzji nie ma miejsca na stosunki międzyludzkie. Analityk, jak można się domyślić, kocha szczegóły, fakty i statystyki. Charakteryzuje się również tym, że do bólu jest racjonalny i według tego podejmuje decyzje. Mimo że kalkuluje za i przeciw, potrzebuje czasu do namysłu. Dlatego snucie opowieści i sprzedawanie wizji z pewnością nie trafi do takiego klienta. Co ciekawe, taki typ osobowości często jest indywidualistą i lubi być doceniony – nie należy przerywać wypowiedzi i wchodzić w słowo. Żeby współpraca okazała się owocna, warto takiej osobie przedstawiać skrupulatnie wszystkie fakty, a także szczegóły produktu, czy procesu. Analityk z pewnością to doceni i podejmie decyzję dopiero wtedy, gdy będzie miał pewność, że przeanalizował wszystkie plusy i minusy.Trudny klient
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.