Modele zachowań konsumenckich
Czy można wyróżnić wśród konsumentów charakterystyczne dla danych grup modele zachowań? Czy przynależność do danej grupy determinuje świadomość konsumencką i zachowania w zakresie preferencji i dokonywanych wyborów?
- Anna Stępniewska
- /
- 28 listopada 2018
Instytut ARC Rynek i Opinia przeprowadził badanie wśród konsumentów dotyczące ich zachowań i trendów, za jakimi zamierzają oni podążać w najbliższym czasie. Badanie jest o tyle nowatorskie, że nie opierano się na opiniach ekspertów i obserwatorów rynkowych, którzy potrafią dostrzec pewne zjawiska, a zapytano o preferencje zwykłego konsumenta
Oto poszczególne grupy konsumentów i najbardziej charakterystyczne dla nich zachowania:
- Pokolenie X, czyli młodsi respondenci – częściej gotowi są zmienić swoje przyzwyczajenia niż osoby po 57. roku życia.
- Pokolenie 57+ — w największym stopniu jest zainteresowane rezygnacją z jedzenia mięsa. Obecnie 94 proc. respondentów z tego pokolenia je mięso, a aż 25 proc. chce z jego konsumpcji zrezygnować – na tym przykładzie widać, że osoby starsze są skłonne zmienić swoje zachowania, jeśli to pozytywnie wpłynie na ich zdrowie.
- Mieszkańcy średniej wielkości miast (50-200 tys. mieszkańców) — zamierzają więcej wydawać na swoje zakupy w sklepach internetowych (wzrost na poziomie 22 proc., podczas gdy w innych przypadkach jest to zaledwie kilka procent).
- Mieszkańcy największych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców) — najbardziej widoczne są wśród nich antytrendy: zmniejszenie zainteresowania korzystaniem z mediów społecznościowych (deklarowany spadek zainteresowania o 18 proc., podczas gdy średni spadek wynosi 9 proc.) oraz deklarowany spadek zainteresowania jedzeniem na mieście (minus 27 proc., podczas gdy średni spadek to minus 20 proc.).
- W grupę wiekową najbardziej podatną na nowe trendy wchodzi Pokolenie Y (ur. 1984-1997), nazywane również „pokoleniem cyfrowym” — w porównaniu z poprzednim pokoleniem, w większym stopniu oswoiło ono nowinki technologiczne, aktywnie korzysta z mediów cyfrowych i uważane jest za otwarte na nowe wyzwania. Pokolenie to w największym stopniu deklaruje zmianę swoich zachowań. Wiodącymi trendami są np.: planowanie przeprowadzki z miasta na obrzeża lub na wieś – wzrost o 27 proc.
Wśród zachowań konsumenckich zaobserwować można również rosnącą:
- Technologiczność – konsumenci wskazali na kilka zachowań związanych z rozwojem technologii (m.in. coraz powszechniejszym wykorzystywaniem smartfonów i tabletów w codziennym życiu).
- Antysystemowość – wśród najważniejszych trendów przejawia się chęć działania poza systemem, a jednocześnie na rzecz indywidualnego człowieka. Do takich trendów należy crowdfunding, czyli finansowanie społeczne, wsparcie indywidualnych przedsiębiorców i rzemieślników, korzystanie z usług osób prywatnych, przekazywanie pieniędzy na cele charytatywne.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.