Senior – aktywny i bezpieczny konsument

Sprzedawcy często wykorzystują ufność seniorów. Seniorzy natomiast niechętnie składają reklamacje, nie walczą o swoje prawa, wierzą w zapewnienia sprzedawcy, a wykorzystują to nieuczciwi przedsiębiorcy.

Seniorzy na pokazie
  • Anna Stępniewska
  • /
  • 28 listopada 2018

Powszechne jest podszywanie się pod sprzedawcę prądu, czy wprowadzanie w błąd co do leczniczych właściwości produktów.

    – Konsumenci III wieku są często oszukiwani i namawiani do kupna kosztownych sprzętów. Sprzedawcy wykorzystują ich ufność. Edukacja to jedno, ale potrzebne są zmiany prawne, które zapewnią większe bezpieczeństwo tej grupie konsumentów. Zasługują oni na największą troskę ze strony państwa – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK rozważa m.in. wprowadzenie obowiązku nagrywania pokazów, na które zapraszane są osoby starsze, czy określenie limitu kwotowego przy kupowaniu produktów poza lokalem przedsiębiorcy.

Seniorzy to rosnąca grupa konsumentów, która często nie zna praw, jakie jej przysługują. Dlatego często stają się ofiarami oszustów. Oto kilka rad dla seniorów:

  • Masz prawo powiedzieć „nie”.
  • Uważaj, gdy odbierasz telefon z gazowni, elektrowni, telekomunikacji, a konsultant twierdzi, że ma lepszą ofertę.
  • Odłóż słuchawkę i zadzwoń do swojego dotychczasowego sprzedawcy prądu, gazu lub operatora.
  • Upewnij się, że rzeczywiście wprowadza lepsze stawki.
  • Idziesz na pokaz, aby odebrać „nagrodę”? Uważaj: zostaw dowód i odcinek emerytury w domu, w przeciwnym razie sprzedawca „pomoże” tobie zaciągnąć kredyt na produkty, których nie potrzebujesz.
  • Zaproszenie na „bezpłatne badania”, „odbiór nagrody”, „pokaz kulinarny”, może oznaczać sprzedaż kosztownych produktów. Nie daj się zmanipulować.
  • Masz 14 dni na to, aby odstąpić od umowy, którą zawarłeś na pokazie.

Osoby starsze są szczególnie narażone na nadużycia m.in. w zakresie usług finansowych. Jako przykład podać można poliso-lokaty, w przypadku których rzecznicy konsumentów rocznie udzielają seniorom blisko pół miliona porad.

– Coraz więcej jest produktów i usług skierowanych do starszego pokolenia. To oznacza jednocześnie dużą liczbę nieuczciwych działań wobec seniorów. Co z kolei powoduje, że grupa ta wymaga szczególnej ochrony – zwraca uwagę prezes UOKiK, Marek Niechciał.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!