Co zrobić po odmowie reklamacji?
Reklamacja jest roszczeniem klienta, związanym z niezadowalającą jakością towaru lub nienależytym wykonaniem usługi. Jakie kroki należy podjąć, jeśli zostanie ona odrzucona? Wyjaśniamy.
- Jakub Stasak
- /
- 14 czerwca 2024
Podstawy reklamacji
Składający reklamację klient, może powołać się przy tym na niezgodność towaru z umową bądź gwarancję.
Nietrafiony prezent dla dziecka?Katarzyna Leszczak
Podmiotem odpowiedzialnym za rozpatrzenie reklamacji, której podstawą stała się niezgodność towaru z umową, jest jego sprzedawca.
Właśnie do niego powinniśmy zatem skierować pismo reklamacyjne – wszystkie niezbędne dane znajdziemy m.in. na otrzymanym wraz z zakupionym towarem paragonie fiskalnym.
Jeśli dany towar jest niezgodny z umową, jego nabywca może zażądać naprawy lub wymiany (doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową), jak również zwrotu części lub całości wpłaconych środków (obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy).
Niezgodność towaru z umową to ustawowo uregulowany sposób dochodzenia roszczeń, dobrowolnym oświadczeniem przedsiębiorcy (gwaranta), dotyczącym jakości towaru jest zaś gwarancja.
Treść gwarancji powinna zostać sformułowana w sposób jasny i zrozumiały, w języku polskim.
Gwarancja wskazuje obowiązki gwaranta oraz uprawnienia konsumenta w przypadku, gdy sprzedany towar nie wykazuje właściwości określonych w oświadczeniu gwarancyjnym.
Odpowiedź na reklamację
W myśl artykułu 7a. ustawy z dnia 30 maja 2014 roku (z późniejszymi zmianami) o prawach konsumenta:
„Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, przedsiębiorca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania”.
Jakie wady nie podlegają rękojmi?Katarzyna Leszczak
Ważne: Jeśli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi na reklamację we wspomnianym terminie, uważa się ją za uznaną.
Odpowiedź na reklamację powinna zostać przekazana konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku.
Odrzucenie reklamacji – co wtedy?
Wśród najczęstszych przyczyn odrzucenia roszczeń reklamacyjnych wymienić należy sytuacje, w których:
• wada powstała w wyniku naturalnego zużycia towaru,
• wystąpienie wady miało bezpośredni związek z niewłaściwym użytkowaniem towaru,
• uszkodzenia towaru mają charakter mechaniczny i powstały z winy konsumenta,
• konsument wiedział o istnieniu wady w momencie zakupu towaru,
• roszczenia konsumenta są nieuzasadnione.
Jak rozpoznać fałszywe recenzje hoteli/usług?Małgorzata Łaziuk
Jeśli nasza reklamacja zostanie odrzucona, możemy:
• domagać się ponownego rozpatrzenia sprawy (odwołanie od reklamacji),
• skorzystać z pozasądowych metod rozstrzygnięcia sporu (mediacje, arbitraż),
• skierować sprawę do sądu powszechnego,
• zwrócić się o pomoc do Rzecznika Konsumentów,
• skorzystać ze wsparcia Inspekcji Handlowej.
Dane kontaktowe powiatowych i miejskich Rzeczników Konsumentów oraz Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej dostępne są w serwisach internetowych tych instytucji.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.