Na czym polega usługa chargeback?

Chargeback, czyli obciążenie zwrotne to usługa mająca dodatkowo chronić klientów korzystających z płatności kartą. Na czym dokładnie polega i jak z niej skorzystać? Wyjaśniamy.

Na czym polega usługa chargeback?
  • Jakub Stasak
  • /
  • 3 lipca 2024

Czym jest chargeback?

Chargeback (obciążenie zwrotne lub obciążenie odwrotne) to usługa polegająca na anulowaniu przez bank transakcji dokonanej kartą płatniczą i zwrot wydanych środków.

Kiedy trafia się do KRD?Kiedy trafia się do KRD?Jakub Stasak

Chargeback dotyczy wyłącznie transakcji dokonanych przy użyciu karty płatniczej, w tym:

• płatności dokonanych w terminalach płatniczych,

• płatności internetowych,

• wypłat z bankomatu.

Analizowana usługa powstała, aby jeszcze lepiej chronić klientów przed nieuczciwymi dostawcami usług i sprzedawcami, a także błędami systemów płatniczych.

Skorzystać z niej mogą posiadacze kart Visa oraz MasterCard, bez znaczenia pozostaje natomiast fakt, czy są to karty kredytowe, debetowe czy przedpłacone.

W jakich sytuacjach mogę skorzystać z usługi chargeback?

Zainicjowanie procedury chargeback następuje po uprzednim zareklamowaniu przez klienta konkretnej transakcji – jedynie na tej podstawie bank będzie mógł dokonać zwrotu środków na konto.

Jak skorzystać z debetu na koncie?Jak skorzystać z debetu na koncie?Jakub Stasak

Z usługi chargeback najczęściej korzystają klienci, którzy zakupili towar przez Internet, ale go nie otrzymali. 

Chargeback przydaje się ponadto również, gdy:

• klient nie jest zadowolony z jakości wykonanej usługi lub zakupionego towaru,

• zamówiony towar po dostarczeniu okazuje się niezgodny z opisem,

• kupujący zwrócił towar, sprzedawca nie wywiązał się jednak z obowiązku zwrotu pieniędzy,

• konto klienta zostało omyłkowo dwukrotnie obciążone za tę samą transakcję lub obciążenie było wyższe, niż powinno,

• właściciel rachunku bankowego nie rozpoznaje danej transakcji (została ona dokonana przez osobę nieuprawnioną – np. w rezultacie kradzieży lub zgubienia karty płatniczej).

Jak przebiega procedura chargeback?

Klient, który uważa, że ma podstawy do ubiegania się o obciążenie zwrotne, musi zgłosić reklamację do swojego banku (jeśli ten posiada w ofercie usługę chargeback).

Pozytywne rozpatrzenie reklamacji skutkuje zwrotem środków na rachunek konsumenta.

Co zrobić po odmowie reklamacji?Co zrobić po odmowie reklamacji?Jakub Stasak

Procedura chargeback składa się z następujących etapów:

1. Zgłoszenie reklamacji przez klienta.

2. Rozpatrzenie przez bank skargi reklamacyjnej – szczegółowa analiza konkretnej sytuacji połączona z oceną zasadności żądania zwrotu środków.

3. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia reklamacji bank przeprowadza obciążenie zwrotne, czyli zwrot środków z konta sprzedającego (usługodawcy) na konto klienta-właściciela karty.

Ważne: Wszystkie reklamacje rozpatrywane są indywidualnie, a zaskarżeni sprzedawcy (usługodawcy) mają prawo do przedstawienia swojego stanowiska w spornej sprawie – nie każda skarga kończy się zwrotem pieniędzy, zawsze warto więc dysponować dowodami na poparcie własnej oceny sytuacji.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!