Na czym polega usługa chargeback?
Chargeback, czyli obciążenie zwrotne to usługa mająca dodatkowo chronić klientów korzystających z płatności kartą. Na czym dokładnie polega i jak z niej skorzystać? Wyjaśniamy.
- Jakub Stasak
- /
- 3 lipca 2024
Czym jest chargeback?
Chargeback (obciążenie zwrotne lub obciążenie odwrotne) to usługa polegająca na anulowaniu przez bank transakcji dokonanej kartą płatniczą i zwrot wydanych środków.
Kiedy trafia się do KRD?Jakub Stasak
Chargeback dotyczy wyłącznie transakcji dokonanych przy użyciu karty płatniczej, w tym:
• płatności dokonanych w terminalach płatniczych,
• płatności internetowych,
• wypłat z bankomatu.
Analizowana usługa powstała, aby jeszcze lepiej chronić klientów przed nieuczciwymi dostawcami usług i sprzedawcami, a także błędami systemów płatniczych.
Skorzystać z niej mogą posiadacze kart Visa oraz MasterCard, bez znaczenia pozostaje natomiast fakt, czy są to karty kredytowe, debetowe czy przedpłacone.
W jakich sytuacjach mogę skorzystać z usługi chargeback?
Zainicjowanie procedury chargeback następuje po uprzednim zareklamowaniu przez klienta konkretnej transakcji – jedynie na tej podstawie bank będzie mógł dokonać zwrotu środków na konto.
Jak skorzystać z debetu na koncie?Jakub Stasak
Z usługi chargeback najczęściej korzystają klienci, którzy zakupili towar przez Internet, ale go nie otrzymali.
Chargeback przydaje się ponadto również, gdy:
• klient nie jest zadowolony z jakości wykonanej usługi lub zakupionego towaru,
• zamówiony towar po dostarczeniu okazuje się niezgodny z opisem,
• kupujący zwrócił towar, sprzedawca nie wywiązał się jednak z obowiązku zwrotu pieniędzy,
• konto klienta zostało omyłkowo dwukrotnie obciążone za tę samą transakcję lub obciążenie było wyższe, niż powinno,
• właściciel rachunku bankowego nie rozpoznaje danej transakcji (została ona dokonana przez osobę nieuprawnioną – np. w rezultacie kradzieży lub zgubienia karty płatniczej).
Jak przebiega procedura chargeback?
Klient, który uważa, że ma podstawy do ubiegania się o obciążenie zwrotne, musi zgłosić reklamację do swojego banku (jeśli ten posiada w ofercie usługę chargeback).
Pozytywne rozpatrzenie reklamacji skutkuje zwrotem środków na rachunek konsumenta.
Co zrobić po odmowie reklamacji?Jakub Stasak
Procedura chargeback składa się z następujących etapów:
1. Zgłoszenie reklamacji przez klienta.
2. Rozpatrzenie przez bank skargi reklamacyjnej – szczegółowa analiza konkretnej sytuacji połączona z oceną zasadności żądania zwrotu środków.
3. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia reklamacji bank przeprowadza obciążenie zwrotne, czyli zwrot środków z konta sprzedającego (usługodawcy) na konto klienta-właściciela karty.
Ważne: Wszystkie reklamacje rozpatrywane są indywidualnie, a zaskarżeni sprzedawcy (usługodawcy) mają prawo do przedstawienia swojego stanowiska w spornej sprawie – nie każda skarga kończy się zwrotem pieniędzy, zawsze warto więc dysponować dowodami na poparcie własnej oceny sytuacji.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.