Czy można zmienić lekarza rodzinnego online?
Czy jest możliwa zmiana lekarza rodzinnego przez Internet? Jak najbardziej — za pośrednictwem Internetowego Portalu Pacjenta można zmienić online lekarza rodzinnego, a także pielęgniarkę, czy położną. Sprawdź jak to zrobić.
- Anna Pakaszewska-Cetera
- /
- 27 maja 2024
Jak zmienić lekarza rodzinnego w IKP?
W celu dokonania zmiany lekarza rodzinnego należy zalogować się na swoje Internetowe Konto Pacjenta, a następnie wejść w zakładkę “Moje konto”. Potem na dole strony pod zakładką “Twoja Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)” wybrać “Wypełnij deklarację”. Po wybraniu placówki lub przychodni można wybrać lekarza, pielęgniarkę lub położną, a następnie zatwierdzić. W podobny sposób należy postąpić w przypadku wyboru lekarza dla dziecka lub osoby, która nas do tego upoważniła. Po drodze musimy przejść przez “Uprawnienia”, jak zawsze przy przejściu do konta podopiecznego.
Czy osoba niepełnoletnia może pójść sama do lekarza?Małgorzata Łaziuk
Informacja o zmianie lekarza rodzinnego zostanie przekazana do przychodni. Dopóki deklaracja nie zostanie zatwierdzona, można ją anulować w razie zmiany zdania, czy pomyłki. Po zatwierdzeniu przez placówkę deklaracji o zmianie, na Internetowym Koncie Pacjenta pokaże się informacja o wybranym lekarzu rodzinnym. Zmiana ta powinna nastąpić w ciągu 7 dni, jednak często zdarza się, że na taką informację trzeba czekać nawet do 3 tygodni. W podsekcji „Twoja Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)” i zakładce “Zobacz deklaracje” można sprawdzić, na jakim etapie znajduje się złożona deklaracja. Jeżeli placówka odrzuci deklarację, wówczas taka informacja pojawi się w tym miejscu wraz z podanym powodem odrzucenia.
Dlaczego deklaracja wyboru lekarza może zostać odrzucona?
Przychodnia może nie zaakceptować wyboru danego lekarza i odrzucić deklarację. Dzieje się tak w sytuacji, gdy wybrany lekarz przebywa na zwolnieniu lekarskim lub też ma przypisanych tylu pacjentów, że nie może przyjąć kolejnego. Odrzucenie deklaracji może również nastąpić automatycznie, jeśli w ciągu 7 dni placówka nie podejmie jej z systemu. Pojawi się wówczas informacja o braku rozpatrzenia deklaracji. W wyżej wymienionych przypadkach zalecany jest bezpośredni kontakt z placówką, do której złożona została deklaracja.
Jak często można zmieniać lekarza rodzinnego?
Dwa razy w roku kalendarzowym bezpłatnie i bez podawania powodu można zmienić lekarza, pielęgniarkę i położną POZ. Dodatkowo bezpłatna zmiana jest również możliwa z przypadku:
- zmiany miejsca zamieszkania,
- zakończenia pracy przez wybranego wcześniej świadczeniodawcę,
- zamknięcia danej przychodni,
- ukończenia 18 lat,
- innych przyczyn powstałych po stronie lekarza lub przychodni.
Za każdą kolejną zmianę będzie trzeba zapłacić 80 zł.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.