Jak sprowadzić auto z zagranicy?

Sprowadzanie samochodów z zagranicy cieszy się niesłabnącą popularnością. W 2023 roku zaimportowano 805 775 samochodów z zagranicy — najwięcej z Niemiec, Francji i Belgii. Zagraniczne auta cechują się dobrym stanem technicznym, co przyciąga uwagę polskich kierowców i zachęca do kupna. Proces sprowadzenia samochodu do kraju jest bardzo prosty — trudniejsze będzie znalezienie odpowiedniego egzemplarza. 

Jak sprowadzić auto z zagranicy?
  • Anna Pakaszewska-Cetera
  • /
  • 22 sierpnia 2024

Od czego zacząć?

Przede wszystkim należy znaleźć interesujący nas egzemplarz. W tym celu poleca się przejrzeć oferty sprzedaży samochodów na internetowych portalach ogłoszeniowych. Nie opłaca się bowiem jeździć po całym kraju po giełdach i komisach. Przed wyjazdem warto skontaktować się ze sprzedawcą i wypytać o szczegóły, których nie podano w ogłoszeniu, a także poprosić o dodatkowe zdjęcia i skany dokumentów. 

Gdy wybraliśmy już odpowiadający nam samochód, jeszcze przed wyjazdem warto przygotować sobie dwujęzyczną umowę kupna-sprzedaży. W przeciwnym razie trzeba będzie skorzystać z usług tłumacza przysięgłego i przetłumaczyć umowę, ponieważ przy rejestracji auta w Polsce należy złożyć dokument w języku polskim, co niepotrzebnie podwyższy koszty rejestracji. 

Kolejną kwestią jest to, w jaki sposób wybrane auto po zakupie zostanie przetransportowane do kraju. Istnieją dwie opcje — możemy samodzielnie przywieźć auto na własnych kołach albo na lawecie/autolawecie lub wynająć firmę transportową. 

Ta ostatnia polecana jest w przypadku sprowadzania auta z dalekich zakątków świata, np. z USA, tak w przypadku samochodu z Europy warto spróbować zrobić to samemu, ponieważ tylko wtedy będzie można samodzielnie obejrzeć samochód przed kupnem, sprawdzić go, a nawet wynegocjować korzystniejszą cenę. Firma transportowa nie weźmie odpowiedzialności za stan pojazdu — odbierze, przywiezie pod podany adres i nic więcej. Dodatkowo koszt takiej usługi jest dość wysoki — transport auta z krajów sąsiednich to 2-3 tys. zł.

Co trzeba zrobić, żeby mieć zniżki na OC?Co trzeba zrobić, żeby mieć zniżki na OC? Anna Pakaszewska-Cetera

Jeśli zdecydujemy samodzielnie zająć się transportem auta do kraju, należy rozważyć, czy przywieziemy go na lawecie, czy na własnych kołach. To oczywiście zależy od m.in. stanu technicznego pojazdu. Jeśli samochód jest niesprawny, wybór jest oczywisty — należy wybrać lawetę lub autolawetę (samochód z platformą). Laweta jest tańszą opcją — kosztuje ok. 100 — 150 zł za dobę, ale wymagane jest posiadanie samochodu z hakiem. Autolaweta jest wygodniejsza, ale droższa — trzeba liczyć ok. 300 zł na dobę. Przy wyborze lawety lub autolawety trzeba mieć na uwadze fakt, że prawdopodobnie będzie potrzebne prawo jazdy kat. C — przy transporcie większych aut DMC może przekroczyć 3,5 tony. Warto to sprawdzić, aby nie zapłacić mandatu. Dodatkowo ciągnąc lawetę z samochodem trzeba się liczyć z tym, że złapiemy się na opłaty Viatoll dla pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony. 

Jeżeli zamierzamy kupić sprawne auto i nie posiadamy prawa jazdy kategorii C, można rozważyć przywiezienie samochodu na kołach. Aby móc tego dokonać, będzie potrzebne ubezpieczenie OC i specjalne tablice rejestracyjne — wywozowe lub inaczej zjazdowe. Bez tego nie będzie możliwości jazdy nowo zakupionym samochodem.  

Jak i gdzie zakupić tablice rejestracyjne? 

Każdy kraj ma swoje tablice wywozowe i kupując auto w danym kraju, powinniśmy kupić tablice, które w nim obowiązują. Co prawda w Unii Europejskiej wiele krajów honoruje te, wydane gdzie indziej, jednak np. Czesi, Holendrzy Belgowie czy Hiszpanie nie lubią, gdy kierowcy korzystają z tych wydanych w Niemczech. Podczas kontroli policjanci mogą wystawić mandat i odholować auto na parking. 

Sprowadzając samochód z Niemiec na własnych kołach, potrzebne będą tablice wywozowe tzw. żółte, lub tablice celne tzw. czerwone. Żółte tablice, tzw. „Das Kurzzeitkennzeichen” to tablice krótkoterminowe, ważne przez 5 dni dla każdego rodzaju pojazdu razem z czasowym dowodem rejestracyjnym i ubezpieczeniem wypisanym na kierowcę. Jeżeli chcemy mieć więcej czasu — 30 dni, należy wówczas zakupić “czerwone” tablice rejestracyjne, Zaraz po montażu pozwalają na legalną i bezpieczną jazdę po całej Europie. Nie podlegają zwrotowi po zakończeniu ich użytkowania. 

Jakie dokumenty są potrzebne przy badaniach technicznych samochodu?Jakie dokumenty są potrzebne przy badaniach technicznych samochodu?Anna Pakaszewska-Cetera

Żółte tablice można kupić w urzędzie, najlepiej w miejscu, w którym kupowany jest samochód. Jeśli kupujemy samochód od osoby prywatnej, warto wybrać się razem z nią do urzędu, gdzie od razu wyrejestruje auto. Gdy auto pochodzi z komisu, zazwyczaj powinien być on już wyrejestrowany. Trzeba jednak pamiętać, aby sprawdzić, czy pojazd ma ważny przegląd tzw. TÜV. 

Przed wizytą w urzędzie należy przygotować kilka niezbędnych dokumentów:

  • skan lub zdjęcie obydwu stron dowodu rejestracyjnego pojazdu (Fahrzeugschein) i karty pojazdu (Fahrzeugbrief) – wyłącznie pojazdy z niemieckimi dokumentami,
  • zaświadczenie ze stacji diagnostycznej o ważnym przeglądzie, dokument tzw. HU-Bericht (TÜV-Bericht),
  • skan lub zdjęcie ważnego dowodu osobistego, w przypadku nowego dowodu lub paszportu bez adnotacji o danych zameldowania,
  • umowę kupna-sprzedaży.

Koszt tymczasowych tablic rejestracyjnych w Niemczech to 13,10 euro. Dodatkowo trzeba doliczyć do tego 30 euro na obowiązkowe ubezpieczenie. Żółte tablice można również kupić w Internecie. Wystarczy wysłać dane i skany dokumentów, a gotowe tablice odebrać w ustalonym wcześniej punkcie w Polsce, także na granicy. Przy granicy państwa można również znaleźć punkty, w których można kupić tablice na miejscu. 

Jakich formalności należy dopełnić po sprowadzeniu auta z zagranicy? 

Po sprowadzeniu samochodu do kraju należy dopełnić kilku ważnych formalności. Należy do nich m.in. obowiązek zapłaty podatku akcyzowego, dotyczącego wszystkich samochodów osobowych nabytych za granicą, które są po raz pierwszy rejestrowane w Polsce. Obecne stawki akcyzy wynoszą:

  • 3,1% dla samochodów z silnikami o pojemności do 2000 cm³,
  • 18,6% dla samochodów z silnikami o pojemności powyżej 2000 cm³.

Właściciele samochodów hybrydowych i elektrycznych korzystają z obniżonych stawek. Dla pojazdów z silnikami o pojemności powyżej 2000 cm³ wynoszą one 9,3% podstawy opodatkowania. Akcyzę należy uiścić w ciągu 30 dni od powstania obowiązku podatkowego. Samochód sprowadzony z zagranicy oczywiście musi zostać zarejestrowany. Koszt rejestracji, w tym wydania dowodu rejestracyjnego i tablic wynosi 161,50 zł. 

Dodatkowe koszty pojawiają się przy sprowadzaniu auta spoza UE. Oprócz akcyzy należy zapłacić 10% cła oraz 23% VAT-u. Aby zmniejszyć ten wydatek, można odprawić pojazd w Niemczech, gdzie stawka VAT wynosi 19%.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

O nas

Rzetelna Grupa

Rzetelna Grupa Sp. z o.o - firma doradztwa biznesowo-prawnego. Jest właścicielem marki dziennikprawny.pl

Wydawca

Rzetelna Grupa Sp. z o.o.
ul. Nowogrodzka 42 lok. 12
00-695 Warszawa
[email protected]
NIP: 524-261-19-51, Regon: 141022624, KRS: 0000284065
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie
XII Wydział Gospodarczy KRS
Kapitał zakładowy: 50.000 zł
2007 - 2024 © Copyright - Rzetelna Grupa Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.