Jak złożyć skargę na listonosza?
Kiedy w skrzynce pocztowej ląduje awizo, choć mamy pewność, że tego dnia cały czas byliśmy w domu, nawet najbardziej cierpliwej osobie może ze zdenerwowania skoczyć ciśnienie. Wielu listonoszy w pocie czoła pracuje bardzo uczciwie, ale w tym fachu nie brakuje i czarnych owiec. O czym dowodzą liczne wpisy, jakie znajdziemy w internecie. Jak złożyć skargę na listonosza, który nie wywiązał się z właściwego obsłużenia adresatów – czyli nas? Podpowiadamy!
- Michał Górecki
- /
- 30 września 2019
Skarga w urzędzie pocztowym
Wpisując w wyszukiwarce Google zdanie „jak złożyć skargę na...”, system natychmiast podpowie nam kolejne słowo „...listonosza”. Oznacza to, że w naszym kraju wiele osób ma ochotę napisać, co sądzi o kolejnym nieuzasadnionym awizo w skrzynce lub innym występku osoby, która przynosi np. listy polecone. Bo choć żyjemy w erze cyfrowej, elektronicznej alternatywy dla przesyłki z czerwoną literą „R” (od fr. Recommandé) jeszcze nie wynaleziono. Umowy, pisma urzędowe, wezwania sądowe – mają swoją wagę, dlatego często nie czekając na „próbę kolejnego doręczenia”, jedziemy z awizo na pocztę, zastanawiając się po drodze, kto i czego od nas chce. Straconego czasu i paliwa, nikt nam nie zwróci.
Oczywiście odbierając list, możemy poskarżyć się osobie wydającej przesyłki na konkretne zachowanie listonosza. W wielu przypadkach zostaniemy po prostu wysłuchani. Można poprosić o rozmowę z przełożonym, np. naczelnikiem konkretnego urzędu pocztowego. Warto jednak pamiętać, że nasza skarga będzie miała zupełnie inny ciężar, jeśli zostanie przesłana w pisemnej formie reklamacji. Można to zrobić przez formularz reklamacyjny, jaki znajdziemy na stronie Poczty Polskiej.
CZYTAJ TEŻ Czy pośpiech kuriera to agresywna praktyka rynkowa?
Skarga na listonosza przez elektroniczny formularz
Przykładowo, jeśli chcemy złożyć skargę na listonosza, który pozostawił w skrzynce awizo bez próby osobistego doręczenia listu do mieszkania, możemy skorzystać z elektronicznego formularza dostępnego tutaj.
W naszym przykładzie zaznaczyliśmy opcję „klient indywidualny” oraz „osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej”. Na pytanie, „czy została wystawiona faktura” zaznaczyliśmy odpowiedź „nie”. Pod nagłówkiem „powód zgłoszenia” wybraliśmy z listy „uwagi dotyczące personelu i usług”. Nieco niżej na liście tematów zgłoszenia jako pierwsza pojawiła nam się opcja „Awizowanie przesyłek, pozostawianie zawiadomień bez próby doręczenia, nieprawidłowo sporządzone zawiadomienia”. Trzeba przyznać, że w naszej sprawie system niczym sztuczna inteligencja wydaje się czytać w myślach. Brawo za intuicyjność!
Po kliknięciu „Dalej” musimy wypełnić dość długi formularz, zawierający nasze dane, w tym numer przesyłki lub przekazu. Dopiero po jego skompletowaniu możemy zawrzeć informacje dodatkowe oraz dołączyć załączniki, np. skan lub zdjęcie awizo. Pamiętajmy, że taką kopię powiadomienia możemy zrobić tylko przed odbiorem przesyłki, bowiem awizo zostaje na poczcie w chwili odebrania np. listu poleconego.
CZYTAJ TEŻ Podpis odbioru przesyłek na tablecie — czy to bezpieczne?
Inne formy wniesienia skargi na listonosza
Jak informuje Poczta, skargi i wnioski można wnieść pisemnie, jak i „telegraficznie” (!) za pomocą faksu lub osobiście w Biurze Wsparcia Klientów. Szczegółowe dane pod tym linkiem. Nie ma jednak wątpliwości, że najmniej stracimy czasu, wypełniając formularz online.
Ile czasu ma poczta na rozpatrzenie skargi?
Poczta zapewnia, że odpowiedzi na wniesione skargi oraz przekazane wnioski „udzielane są bez zbędnej zwłoki”. Instytucja daje sobie maksymalnie miesiąc na ustosunkowanie się do naszego zgłoszenia. „W razie niemożności załatwienia skargi czy wniosku w terminie, zawiadamia się Wnoszącego o podjętych czynnościach w celu rozpatrzenia sprawy, podając nowy przewidywany termin udzielenia odpowiedzi” — czytamy na stronie Poczty Polskiej.
CZYTAJ TEŻ Jak skutecznie zablokować telemarketera? Unia Europejska proponuje specjalny prefiks
Skarga na listonosza lub kuriera. Co mówi prawo?
Wszystkie szczegóły dotyczące wymagań reklamacji wniesionej do operatora pocztowego, a także sposobu i trybu jej rozpatrzenia znajdują się w wydanym przez ministra infrastruktury rozporządzeniu w sprawie reklamacji usługi pocztowej. Szczególnie istotny jest tutaj paragraf 14, według którego „Nieudzielenie przez operatora pocztowego odpowiedzi na reklamację w terminie, (…) skutkuje uznaniem reklamacji”.
Przed złożeniem takiej reklamacji, warto zapoznać się także z poradnikiem na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Jeżeli odpowiedź na reklamacje nie jest dla nas satysfakcjonująca, możemy wnioskować o interwencję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.