Kupiłem komodę w sklepie internetowym. Skręciłem mebel i teraz chcę go zwrócić. Czy mam do tego prawo?
Kupiłem drewnianą komodę w sklepie internetowym. Po skręceniu mebla okazało się, że komoda nie mieści się w przeznaczonym miejscu pokoju dziecięcego. Chcę zwrócić mebel na podstawie odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Sklep odmawia zwrotu argumentując, że w momencie dokonywania zamówienia znałem wymiary kupowanego mebla, a teraz po montażu otwory w drewnie są już zużyte, widać ślady skręcania i wgniecenia powstałe w wyniku dokręcaniu mebla.

- Anna Stępniewska
- /
- 19 lutego 2019
Sklep nie ma prawa odmówić przyjęcia zwrotu komody.
Ustawa o prawach konsumenta w art. 38 wskazuje przypadki, w których konsumentowi nie przysługuje możliwość skorzystania z uprawnienia do odstąpienia od umowy. Gdyby komoda została wykonana według specyfikacji klienta, np. według wskazanych przez niego wymiarów, których sklep nie ma w ofercie – wówczas rzeczywiście może odmówić przyjęcia zwrotu. Okoliczność, że klient znał wymiary komody podane w opisie, nie ma w tym kontekście żadnego znaczenia.
Z uwagi na fakt, że odstąpienie od umowy jest jednostronnym oświadczeniem konsumenta, sprzedawca nie ma możliwości „nieuwzględnienia” tego oświadczenia, nawet jeśli nadesłany przez konsumenta towar jest uszkodzony.
Niektóre sklepy zabezpieczają się na taką okoliczność i w swoich regulaminach zawierają zapisy typu:
Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości towaru będące wynikiem korzystania z niego w sposób wykraczający poza sposób konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania towaru.
Zgodnie z poglądami doktryny i orzecznictwa, klient który kupił towar przez internet, po jego otrzymaniu może sprawdzić jego charakter, cechy i funkcjonalność w taki sposób, w jaki robiłby to w sklepie stacjonarnym. Stosownie do art. 6 Kodeksu cywilnego, to sprzedawca powinien wykazać, że:
- doszło do zmniejszenia wartości rzeczy,
- zmniejszenie wartości rzeczy było wynikiem korzystania z niej przez konsumenta w sposób wykraczający poza konieczne do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy.
W razie nieudowodnienia przez sprzedawcę którejś z tych przesłanek – żądanie odszkodowania od klienta będzie niemożliwe. Udowodnienie dokładnej kwoty, o jaką zmniejszyła się wartość rzeczy, będzie obciążało w postępowaniu sądowym sprzedawcę i może wymagać powołania biegłego.
Podsumowując: w tym przypadku skutecznie odstąpił Pan od umowy. Ale sklep może potencjalnie zażądać od Pana odszkodowania za zmniejszenie wartości rzeczy, na skutek korzystania z niej w sposób wykraczający poza sposób konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania Towaru.
Aby żądanie zapłaty odszkodowania było uzasadnione, sklep musi wykazać nie tylko, że doszło do zmniejszenia wartości rzeczy, lecz również, że było to wynikiem korzystania z niej przez klienta w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy – np. klient dokonywał montażu nieprawidłowo, niezgodnie z instrukcją, w związku z czym doszło do uszkodzenia komody.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.