Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Czy pomaga osobom prywatnym?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dba o zbiorowe interesy konsumentów i podejmuje działania w celu ich zabezpieczenia. W jaki sposób pomaga UOKiK?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Czy pomaga osobom prywatnym?
  • Michał Górecki
  • /
  • 19 lutego 2019

W Polsce system ochrony praw konsumentów opiera się na dwóch fasadach. Pierwszą jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który dba o zbiorowe interesy konsumentów i podejmuje działania w celu ich zabezpieczenia. Drugim filarem jest sieć powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów, niosących bezpłatną pomoc prawną w sprawach indywidualnych.

Sprawdź także:

UOKIK i spory z przedsiębiorcą

Każdy przypadek sporu z przedsiębiorcą konsument może skonsultować z miejskim lub powiatowym rzecznikiem. Jeżeli ma wątpliwości lub czuje, że nie jest zadowolony z wyniku procesu reklamacyjnego może poprosić o pomoc w dalszych czynnościach. Zakres działań rzecznika wykracza poza kwestie związane z zakupami.

Zapytania mogą dotyczyć na przykład:

  • pośrednictwa nieruchomości,
  • turystyki,
  • edukacji,
  • usług świadczonych przez fachowców.

Działalność rzeczników nie ogranicza się do udzielania porad. W imieniu konsumenta, który zgłosił się z problemem mogą: skontaktować się z przedsiębiorcą w celu wyjaśnienia problematycznego zdarzenia, a nawet wytoczyć na jego rzecz powództwo lub przystąpić do już toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. W sprawach dotyczących wykroczeń  na szkodę konsumentów, rzecznik występuje w roli oskarżyciela publicznego w znaczeniu przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

Ponadto rzecznicy są uprawnieni do występowania z wnioskami w zakresie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego, dotyczących ochrony konsumentów. Stojąc na straży przestrzegania prawa konsumentów współpracują z podmiotami zajmującymi się tą tematyką, takimi jak:

  • delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
  • Inspekcja Handlowa,
  • działające na ich terenie organizacje konsumenckie.

UOKIK wydaje też decyzje dotyczące np. klauzul niedozwolonych. Przykład? W zeszłym roku uznał, że przy sprzedaży polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym konsumenci byli wprowadzani w błąd. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał w ostatnich latach 23 decyzje związane z tego typu polisami.

 

 

 

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!