Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Czy pomaga osobom prywatnym?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dba o zbiorowe interesy konsumentów i podejmuje działania w celu ich zabezpieczenia. W jaki sposób pomaga UOKiK?

- Michał Górecki
- /
- 19 lutego 2019
W Polsce system ochrony praw konsumentów opiera się na dwóch fasadach. Pierwszą jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który dba o zbiorowe interesy konsumentów i podejmuje działania w celu ich zabezpieczenia. Drugim filarem jest sieć powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów, niosących bezpłatną pomoc prawną w sprawach indywidualnych.
Sprawdź także:
UOKIK i spory z przedsiębiorcą
Każdy przypadek sporu z przedsiębiorcą konsument może skonsultować z miejskim lub powiatowym rzecznikiem. Jeżeli ma wątpliwości lub czuje, że nie jest zadowolony z wyniku procesu reklamacyjnego może poprosić o pomoc w dalszych czynnościach. Zakres działań rzecznika wykracza poza kwestie związane z zakupami.
Zapytania mogą dotyczyć na przykład:
- pośrednictwa nieruchomości,
- turystyki,
- edukacji,
- usług świadczonych przez fachowców.
Działalność rzeczników nie ogranicza się do udzielania porad. W imieniu konsumenta, który zgłosił się z problemem mogą: skontaktować się z przedsiębiorcą w celu wyjaśnienia problematycznego zdarzenia, a nawet wytoczyć na jego rzecz powództwo lub przystąpić do już toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. W sprawach dotyczących wykroczeń na szkodę konsumentów, rzecznik występuje w roli oskarżyciela publicznego w znaczeniu przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Ponadto rzecznicy są uprawnieni do występowania z wnioskami w zakresie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego, dotyczących ochrony konsumentów. Stojąc na straży przestrzegania prawa konsumentów współpracują z podmiotami zajmującymi się tą tematyką, takimi jak:
- delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
- Inspekcja Handlowa,
- działające na ich terenie organizacje konsumenckie.
UOKIK wydaje też decyzje dotyczące np. klauzul niedozwolonych. Przykład? W zeszłym roku uznał, że przy sprzedaży polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym konsumenci byli wprowadzani w błąd. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał w ostatnich latach 23 decyzje związane z tego typu polisami.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.