Obowiązek nr 14 - gwarancja i usługi posprzedażne

Co to są usługi posprzedażne? Czy sprzedawca ma obowiązek poinformować konsumenta o uprawnieniach gwarancyjnych?

Naprawa gwarancyjna auta

Art. 12 ustawy o prawach konsumenta

1. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:.

...

14) istnieniu i treści gwarancji i usług posprzedażnych oraz sposobie ich realizacji;

...

 

Jeśli sprzedawca udziela jakichkolwiek dodatkowych gwarancji, oddzielnych od uprawnień reklamacyjnych wynikających z przepisów prawa – ma obowiązek poinformować o tym fakcie klienta.

Podobnie jest w sytuacji gdy gwarancja jest oferowana przez jakikolwiek podmiot trzeci (najczęściej producenta, dystrybutora, importera etc.).

W takim wypadku należy poinformować konsumenta o istnieniu takich uprawnień, jak też poinstruować go w zakresie tego jak może z nich korzystać (w jakiej formie ma zgłosić żądanie wynikające z gwarancji, pod jaki adres, w jakim terminie). Analogicznie powinien postąpić sprzedawca w wypadku gdy on lub podmiot trzeci oferuje w stosunku do towaru będącego przedmiotem umowy jakiekolwiek usługi posprzedażne- takie jak przeglądy, konserwacja, aktualizacja oprogramowania.

Przykładem może być sytuacja w której po zakupie programu komputerowego, sprzedawca oferuje konsumentowi możliwość pobierania darmowych aktualizacji. Przedsiębiorca powinien poinformować konsumenta o takiej możliwości, a także o sposobie w jaki może wejść w posiadanie rzeczonych aktualizacji.

W praktyce informacje o czasie trwania gwarancji oraz link do dokumentu lub do podstrony, na której znajdują się informacje odnośnie treści gwarancji należy zamieścić w karcie produktu na stronie sklepu.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!