Obowiązek nr 13 - dostarczenie rzeczy bez wady

Czy przedsiębiorca jest odpowiedzialny względem konsumenta za jakość usług świadczonych przez firmy kurierskie lub Pocztę Polską ? W jakim stopniu jest odpowiedzialny za jakość towaru?

Usługi pocztowe

Art. 12 ustawy o prawach konsumenta

1. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:

13) obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad;

Zapis ten wprowadza obowiązek dbałości przedsiębiorcy o zgodność towaru z umową, także w zakresie jakości towaru.

Jakość towaru powinna być „standardowa”, a więc taka, jaką zwykle prezentują na rynku towary danego rodzaju. Powinny się zgadzać także parametry rzeczy, jej funkcje, wygląd, rozmiar i wszelkie inne cechy, które zostały określone w ofercie sprzedawcy.

Jeżeli producent za pośrednictwem reklamy będzie zapewniał o pewnym zakresie funkcji, czy cechach towaru, wówczas bez względu na to czy sprzedawca zamieści w opisie oferty informacje o tych cechach, czy też nie wspomni o nich, konsument w przypadku stwierdzenia braku tych cech może złożyć reklamacje wskazując ich brak, jako wadę.

Przykładowo, jeżeli konsument zamawia towar i zgodnie ze specyfikacją powinien on mieć określone cechy, a w rzeczywistości ich nie ma wówczas mowa jest o wadzie rzeczy. Nowe przepisy wprowadzają do kodeksu cywilnego katalog otwarty definicji wad. Otwartość katalogu wskazuje kierunek interpretacji, który może być w zależności od zaistniałej sytuacji rozszerzony.

Odpowiedzialność za dostawę

Ze względu na użycie w zapisie sformułowania „dostarczenia”, przedsiębiorca jest nie tylko zobowiązany by rzecz była w należytym stanie w momencie jej wysyłania przez przedsiębiorcę, ale także by dotarła do konsumenta w należytym stanie.

Oznacza to, że przedsiębiorca jest w pełni odpowiedzialny za transport sprzedawanego towaru do konsumenta.

Dodatkowo przepisy kodeksu cywilnego określają moment przejścia odpowiedzialności za towar jako moment wydania towaru klientowi.

W celu wypełnienia tego obowiązku wystarczy, że przedsiębiorca wskaże, że odpowiada za wady rzeczy zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, w szczególności art. 556 oraz 5561 -5563 kc.

W praktyce w regulaminie sklepu internetowego powinny znaleźć się odpowiednie zapisy spełniające niniejszy obowiązek informacyjny.

Klauzule niedozwolone

W rejestrze klauzul niedozwolonych jest wiele wpisów, w których przedsiębiorcy zwalniali się z odpowiedzialności za błędy w informacjach prezentowanych na stronie internetowej lub za działania firm kurierskich. Taka praktyka jak widać jest błędna i jeżeli przedsiębiorca oferuje towar do sprzedaży, to jest odpowiedzialny za to jak opisuje towar.

W niektórych branżach dokładne opisywanie i ciągłe aktualizowanie parametrów zwłaszcza technicznych może stanowić problem. Wynika to przede wszystkim z dużej ilości asortymentu, częstych drobnych zmian w specyfikacji technicznej produktu przez producenta.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!