Obowiązek sprzedawcy przyjęcia wadliwej rzeczy

Czy jeśli klient obstąpi od umowy lub zażąda wymiany rzeczy, sprzedawca musi taką wadliwą rzecz przyjąć? Dowiedz się więcej o tej regulacji.

Klient w sklepie

Art. 5614 kodeksu cywilnego

Sprzedawca obowiązany jest przyjąć od kupującego rzecz wadliwą w razie wymiany rzeczy na wolną od wad lub odstąpienia od umowy.

 

Z przepisu wynika wprost, że jeśli klient obstąpi od umowy lub zażąda wymiany rzeczy, sprzedawca musi taką wadliwą rzecz przyjąć. Takie uregulowanie kwestii postępowania z wadliwą rzeczą jest nowym przepisem.

Idąc dalej, z przepisu tego wynika, że kupujący powinien dostarczyć rzecz do wskazanego miejsca w umowie, albo do miejsca jej wydania.

Jeśli rzecz wadliwa jest zamontowana, a podlega wymianie (na rzecz wolną od wad), wymiana ta powinna nastąpić w miejscu, gdzie jest ona zamontowana (klient nie musi jej dostarczać do kupującego) zgodnie z 5611 § 1 zdanie pierwsze KC.

W związku z taką regulacją, sprzedawca, przyjmując uszkodzony sprzęt, zobowiązany będzie do jego utylizacji, co — w przypadku prawa klienta do odstąpienia od umowy już po pierwszej naprawie lub wymianie — może spowodować wzrost kosztów utylizacji sprzętu.

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!