Termin przydatności

Dowiedz się, czy określony przez sprzedawcę lub producenta termin przydatności rzeczy do użycia ma wpływ na termin stwierdzenia wady rzeczy.

Porada prawnicza
  • Rafał Stępniewski
  • /

Art. 568 1 kodeksu cywilnego

Jeżeli określony przez sprzedawcę lub producenta termin przydatności rzeczy do użycia kończy się po upływie dwóch lat od dnia wydania rzeczy kupującemu, sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi za wady fizyczne tej rzeczy stwierdzone przed upływem tego terminu. Przepis art. 568 § 6 stosuje się.

 

Zgodnie z przepisem  art. 568 § 1 kodeksu cywilnego, termin do stwierdzenia wady rzeczy wynosi co do zasady dwa lata od chwili wydania jej kupującemu. Sprzedawca zatem odpowiada z tutułu rękojmi przez dwa lata od wydania rzeczy kupującemu.

Omawianym przepisem termin do stwierdzenia wady został wydłużony (z dwóch lat) w przypadku, gdy termin przydatności do użytku kończy się po upływie tego dwuletniego okresu, a więc jest dłuży niż dwa lata od dnia wydania rzeczy. Termin przydatności do spożycia może być oznaczony za pomocą konkretnej daty albo przez podanie terminu liczonego od momentu wytworzenia rzeczy.

Przepis  ten dotyczy terminu do stwierdzenia wady, a nie do terminu wykonania uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne.

Wówczas bowiem terminem do stwierdzenia wady będzie termin przydatności, zatem termin do stwierdzenia wady zostaje wydłużony do tego wskazanego terminu przydatności.

Regulacja ta obejmuje swoim zakresem obrót z udziałem konsumentów, jak i przedsiębiorców (profesjonalny).

Upływ terminu do stwierdzenia wady fizycznej nie wyłącza jednak wykonania uprawnień z tytułu rękojmi, jeżeli sprzedawca wadę podstępnie zataił.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!