Umowa brokerska
Każde przedsiębiorstwo, które chce ubezpieczyć swoje mienie może skorzystać z usług agencji ubezpieczeniowej lub brokera ubezpieczeniowego. Umowa brokerska jest bardzo dobrym rozwiązaniem szczególnie, gdy zależy nam na uzyskaniu jak najlepszych, indywidualnie ustalanych warunków ubezpieczenia.

- Rafał Stępniewski
- /
- 8 kwietnia 2020
Zgodnie z przepisami prawa, broker nie może być bowiem związany z żadnym ubezpieczycielem i ma za zdanie dostarczenia zleceniodawcy polisy przygotowane w oparciu o potrzeby przedsiębiorcy.
Jakie są rodzaje umów brokerskich?
Umowy brokerskie można podzielić ze względu na obowiązki brokera. Patrząc na zakres odpowiedzialności brokera wyróżniamy brokerów-pośredników oraz brokerów-pełnomocników.
Brokerzy-pośrednicy mogą wyłącznie dokonywać czynności faktycznych na rzecz swojego zleceniodawcy, czyli np. wykonywać wszelkie czynności przygotowujące do zawarcia umowy ubezpieczeniowej, ale nie ma prawa jej bezpośrednio podpisywać.
Broker-pełnomocnik takie prawo ma. Kompetencje brokera-pełnomocnika pozwalają mu również na przedłużanie i wypowiadanie umów w imieniu zleceniodawcy. Ze względu na sposób współpracy ze zleceniodawcą możemy również wyróżnić umowy brokerskie, które określają współpracę na zasadzie ad hoc (doraźna, sporadyczna, jednorazowa współpraca) oraz współpracę stałą (stałe pośredniczenie zgodne z obowiązkami zawartymi w umowie).
Co powinna zawierać umowa brokerska
Treść umowy brokerskiej musi zawierać w szczególności:
- strony umowy;
- przedmiot umowy;
- obowiązki brokera – m.in. zakres kompetencji oraz rodzaj umowy brokerskiej, wszelkie czynności dot. zawarcia umowy ubezpieczenia,obowiązki informacyjne brokera;
- obowiązki odbiorcy – zapłata za wykonane czynności, zwrot poniesionych wydatków, obowiązki informacyjne, kontrola wykonywania umowy;
- sposób wykonywania przez niego obowiązków;
- odpowiedzialność brokera oraz kary umowne w przypadku niewykonania lub niewłaściwego wykonania umowy– zarówno dot. dostawcy (opóźnienia, nienależyte wykonanie), jak i odbiorcy (zwłoka w zapłacie);
- zasady odstąpienia od umowy oraz rękojmi.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.