Wypadek w pracy – jak się zachować?
Przychodząc do pracy i wykonując powierzone nam zadania, zazwyczaj nie myślimy o tym, że nasza zmiana może zakończyć się wizytą na izbie przyjęć lub w szpitalu. Niestety, każdego roku w Polsce dziesiątki tysięcy pracowników ulegają różnego rodzaju wypadkom w pracy.

- Martyna Kowalska
- /
- 19 czerwca 2019
Według danych GUS w 2018 roku w naszym kraju zgłoszono ponad 84 tysiące osób poszkodowanych w tego typu zdarzeniach. To tyle, ile wynosi liczba mieszkańców Nowego Sącza! Dane te nie obejmują prawie 12 tysięcy wypadków odnotowanych w indywidualnych gospodarstwach rolniczych.
Gdzie najczęściej dochodzi do wypadków przy pracy?
Poza rolnictwem, najczęściej do wypadków dochodzi w zakładach produkcyjnych (praca na wysokości, obsługa maszyn i urządzeń) oraz w przypadku pracowników podróżujących samochodami – wypadki drogowe wciąż stanowią spory odsetek w zgłoszeniach.
Główny Urząd Statystyczny posługuje się w swoich zestawieniach współczynnikiem „liczba poszkodowanych na 1000 zatrudnionych”. Nanosząc te dane na mapę Polski zauważymy, że najczęściej do wypadków dochodzi w województwach dolnośląskim i wielkopolskim (po 7,88 zdarzeń na 1000 pracowników). Najbezpieczniejszymi regionami w tym rankingu są: Mazowsze (4,37) oraz Małopolska (4,77).
Sprawdź także: Praca, o której marzy wielu. PAŻP szuka pracowników
Uległem wypadkowi przy pracy. Co robić?
Zgodnie z prawem, za wypadek przy pracy uważa się „nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą”. Ustawodawca określa cały katalog okoliczności takich zdarzeń do których doszło:
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych,
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia,
- w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
W każdym z tych przypadków mówimy o wypadku przy pracy. Dodatkowo polskie prawo przewiduje cały katalog zdarzeń traktowanych na równi z wypadkiem przy pracy. Są to m.in. zdarzenia, do których doszło np. podczas szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony.
Kiedy mówimy o ciężkim wypadku przy pracy?
Polskie prawo wyróżnia kilka rodzajów takich zdarzeń. Najtragiczniejszym przypadkiem jest śmiertelny wypadek przy pracy. Mówimy o nim wówczas, jeśli w ciągu sześciu miesięcy od dnia wypadku nastąpiła śmierć pracownika w jego wyniku. Ciężkim wypadkiem nazywamy zdarzenie na skutek którego doszło do poważnego naruszenia ciała, czyli na przykład utraty słuchu, mowy czy wzroku, a także zdolności rozrodczej. Tak samo jest w przypadku każdego uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowotnego, które narusza podstawowe funkcje organizmu. Może to być zarówno nieuleczalna choroba (także psychiczna), czy trwałe zniekształcenie lub zeszpecenie ciała.
Sprawdź także: Krótkie spodenki w pracy. Możesz przez nie stracić zajęcie
Kiedy mówimy o wypadku zbiorowym?
O wypadku zbiorowym przy pracy mówimy już w sytuacji, w której ucierpiały co najmniej dwie osoby. Może być to zarówno wypadek komunikacyjny, pożar czy inna sytuacja oddziałująca negatywnie na więcej niż jednego pracownika.
Wypadek przy pracy – co robić?
W pierwszej kolejności warto pamiętać o podstawowych zasadach pierwszej pomocy, przerabianych na kursach BHP. Najważniejsza jest pomoc poszkodowanemu i niedopuszczenie do sytuacji, w której mogłyby ucierpieć kolejne osoby, w tym ratownicy. Pamiętajmy, będąc świadkami wypadku, mamy obowiązek udzielenia pomocy. W pierwszej kolejności musimy pomyśleć o swoim bezpieczeństwie według zasady – „dobry ratownik to żywy ratownik”. Należy zatem zachować szczególną ostrożność w przypadkach porażeń prądem, pożarów czy w pobliżu wciąż działających maszyn. Również na nas spoczywa obowiązek powiadomienia służb ratunkowych. Rozmowę z operatorem numeru 112 warto zacząć od podania dokładnego adresu zdarzenia. Wtedy pomoc przybędzie nawet wówczas, gdy po kilku sekundach rozmowy rozładuje się bateria w naszym telefonie.
Zabezpieczenie miejsca wypadku przy pracy
Prawo nakazuje w każdym takim przypadku zabezpieczenie miejsca wypadku tak, aby bez przeszkód można było odtworzyć okoliczności zdarzenia, dokonania oględzin czy oceny stanu urządzeń technicznych i ochronnych. Ważne jest powiadomienie pracodawcy przez świadków zdarzenia lub samego poszkodowanego, jeśli stan zdrowia mu na to pozwala.
W razie poważniejszego zdarzenia, w tym wypadku śmiertelnego, na pracodawcy spoczywa obowiązek powiadomienia inspektora pracy oraz prokuratury. Pracodawca ma także obowiązek powołania zespołu powypadkowego. Często tymi zagadnieniami zajmuje się komórka BHP. W małych zakładach skład takiego zespołu ogranicza się najczęściej do dwóch osób – pracodawcy i zewnętrznego specjalisty.
Wśród obowiązków zespołu powypadkowego jest m.in. zapoznanie poszkodowanego z treścią protokołu powypadkowego, a w przypadku śmierci pracownika informacje muszą być przekazane jego rodzinie.
Co to jest postępowanie powypadkowe?
Każdy wypadek przy pracy wiąże się z konkretną procedurą nazywaną postępowaniem powypadkowym. Szczegóły na jej temat można znaleźć m.in. na stronach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Warto pamiętać o swoich prawach i obowiązkach. Może się zdarzyć, że nieuczciwy pracodawca w obawie przed konsekwencjami będzie nas namawiał do niezgłaszania zdarzenia jako wypadku przy pracy. Nigdy nie powinniśmy się na to godzić. W ten sposób nie tylko złamiemy prawo, ale również zamkniemy sobie drogę do należnych świadczeń – szczególnie ważnych w przypadku konieczności rehabilitacji lub innego leczenia.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.