Jakie problemy dotykają konsumentów w czasach epidemii?

W ostatnim czasie robiąc zakupy z niedowierzaniem patrzymy na ceny. Konsumenci narzekają na nagły wzrost cen, wprowadzające w błąd oferty, nieuczciwe ceny w sklepach i podejrzane usługi. UOKiK apeluje o zgłaszanie wszelkich tego typu nadużyć i nieprawidłowości.

Jakie problemy dotykają konsumentów w czasach epidemii?
  • Dorota Kraskowska
  • /
  • 26 marca 2020

Na infolinię konsumencką w ostatnim czasie wpływa mnóstwo pytań i skarg od zaniepokojonych klientów. UOKiK przygotował pakiet informacji dla konsumentów i zapowiada jednocześnie, że porady będą na bieżąco aktualizowane stosownie do zmian prawnych i wszelkich nowych regulacji wprowadzanych w związku z dynamicznie zmieniającą się rzeczywistością. 

- Konsumenci czują się zagubieni w czasie, gdy masowo są odwoływane imprezy i wyjazdy, a ceny niektórych produktów w sklepach tradycyjnych czy internetowych szybują w górę. Dlatego postanowiliśmy przygotować odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania o prawa konsumenckie w tej nadzwyczajnej sytuacji. Zachęcamy do zajrzenia na stronę uokik.gov.pl i skorzystania z pakietu informacji specjalnie przygotowanego przez naszych ekspertów. To wiarygodne i rzetelne źródło wiedzy, będziemy je cały czas uzupełniać o nowe kwestie, które będą się pojawiać w zapytaniach od obywateli – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

CZYTAJ TEŻ 10 kg cukru na osobę? Czy sklep może ograniczać liczbę towarów sprzedawanych dla jednej osoby?

Koronawirus — porady dla konsumentów

Pod adresem uokik.gov.pl/koronawirus można znależć odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, np. o czesne za przedszkole czy żłobek, o zwrot pieniędzy z rezerwacji pokoju w Rzymie na booking.com czy o oferty ubezpieczenia od różnego rodzaju chorób, w tym od koronawirusa. W celu łatwego i szybkiego dotarcia do interesujących treści, porady ekspertów są podzielone na osobne kategorie tematyczne: 

  • imprezy turystyczne — rezygnacja z wyjazdu, odwołana wycieczka,

  • usługi finansowe - dostęp do pieniędzy, udzielanie kredytów, spłata kredytów, inwestycje,

  • usługi edukacyjne — żłobki, przedszkola,

  • inne usługi - imprezy indywidualne, imprezy masowe,

  • hotele — rezygnacja z wyjazdu,

  • transport - rezygnacja z podróży, odwołane loty,

  • sprzedaż - wyroby medyczne, artykuły spożywcze i codzienne, formy płatności, monitoring cen,

  • ochrona konsumentów — działalność rzeczników konsumentów, infolinia konsumencka, Europejskie Centrum Konsumenckie.

UOKiK zaleca spokojne i racjonalne podejście do sytuacji: Niemożność realizowania umów nie jest wynikiem winy ani konsumentów, ani przedsiębiorców. W tej sytuacji najlepsze jest elastyczne i racjonalne podejście do wzajemnych świadczeń i obowiązków. Ta sytuacja może być interpretowana jako nadzwyczajna zmiana okoliczności, co przewiduje też kodeks cywilny w stosunkach cywilnoprawnych (jest to tzw. klauzula rebus sic stantibus). Pamiętajmy jednak, że klauzula ta nie może być stosowana bezpodstawnie i nadużywana. Tym niemniej, wyjątkowy czas epidemii stawia wszystkich konsumentów oraz przedsiębiorców przed nowymi wyzwaniami i koniecznością przedefiniowania niektórych dotychczasowych zasad współpracy. Dlatego też każdy przypadek należy oceniać indywidualnie, a obie strony kontraktu powinny starać się wypracować kompromisowe, proporcjonalne rozwiązania dostosowane do trudnej dla wszystkich sytuacji.

Specustawa koronawirusowa przygotowana przez rząd zawiera również pakiet rozwiązań prawnych umożliwiających interwencję w przypadku stosowania przez sklepy nieuczciwych i wygórowanych cen towarów.

UOKiK przypomina, że konsumenci mają prawo do uczciwej i jasnej ceny, bezpiecznych produktów, rzetelnej informacji o ofercie oraz bezpłatnej pomocy prawnej. Dlatego jeśli sprzedawca podwyższa cenę w związku z koronawirusem, konsumenci mają prawo interweniować i zgłaszać nieprawidłowości na adres [email protected] lub pod nr 801 440 220, 22 290 89 16.

Pomoc dla konsumentów:

tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka

[email protected]

rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie

Regionalne Ośrodki Konsmenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

Europejskie Centrum Konsumenckie: 22 55 60 600 — w sprawach transgranicznych

źródło: materiały UOKiK

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Najnowsze promocje

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze