Zapewnienia producenta
Czy sprzedawca towaru odpowiada za to, o czym publicznie zapewnia producent towaru? Czy konsument może złożyć reklamację do sprzedawcy w związku z tym, że towar nie ma pewnej cechy, o której mówiła np. reklama?

Art. 5561 kodeksu cywilnego
§ 2. Jeżeli kupującym jest konsument, na równi z zapewnieniem sprzedawcy traktuje się publiczne zapewnienia producenta lub jego przedstawiciela, osoby, która wprowadza rzecz do obrotu w zakresie swojej działalności gospodarczej, oraz osoby, która przez umieszczenie na rzeczy sprzedanej swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odróżniającego przedstawia się jako producent.
W obrocie z konsumentami za zapewnienia producenta lub jego przedstawiciela, osoby, która wprowadza rzecz do obrotu w zakresie swojej działalności gospodarczej, oraz osoby, która przez umieszczenie na rzeczy sprzedanej swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odróżniającego przedstawia się jako producent odpowiada sprzedawca.
Zapewnienia publiczne producenta lub producenta rzekomego (osoby podającej się za producenta) dotyczące np. cech danego produktu wiążą sprzedawcę względem konsumenta.
Jeśli jednak sprzedawca zapewnień producenta nie znał lub oceniając rozsądnie nie mógł ich znać, nie będzie on odpowiadał tego tytułu.
Podobnie sprzedawca będzie zwolniony z odpowiedzialności za podane przez producenta cechy produktu jeśli sam poinformuje klienta o tym, iż jest ona nieprawdziwa, kiedy zapewnienia producenta są nieprawdziwe. Np. sprzedawca może nie wiedzieć jakie zapewnia daje producent w innym kraju (ze względu na inne preferencje) albo może lojalnie ostrzec konsumenta, że zapewnienia producenta np. żywotności baterii w laptopie są w określonych warunkach zawyżone.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz
szybkie linki do udostępnień.