Bank odmówił kredytu? Teraz będziesz wiedzieć dlaczego

Klient, który nie dostał kredytu będzie mógł poprosić bank o wyjaśnienie, dlaczego nie otrzymał finansowania. Wszystko przez zmiany w ustawie o RODO.

Bank odmówił kredytu? Teraz będziesz wiedzieć dlaczego
  • Michał Górecki
  • /
  • 6 maja 2019

Banki i instytucje finansowe będą musiały wyjaśnić klientowi, dlaczego nie dostał kredytu. Pracownik banku będzie zobowiązany do podania klientowi informacji, co zaważyło na odmowie. Czy była to np. sytuacja finansowa, zawodowa czy rodzinna.

Wszystko przez nowelizację ustawy o RODO.

Czytaj także: 

Kredyt bez zgody współmałżonka. Kiedy można go wziąć?

Kredyt hipoteczny. Musisz to wiedzieć

- Dotychczas banki — jeśli nawet wyjaśniały swoje decyzje — poprzestawały na ogólnych formułkach. Teraz będzie inaczej — powiedziała Polskiej Agencji Prasowej Katarzyna Szymielewicz z Fundacji Panoptykon, która zabiegała o wprowadzenie tego przepisu w trakcie prac legislacyjnych nad ustawą.

Zmiany w ustawie o RODO

W pierwotnej wersji Ministerstwo Cyfryzacji proponowało, by banki i instytucje pożyczkowe miały obowiązek wyjaśnić klientowi powód odrzucenia jego wniosku kredytowego, ale tylko, jeśli decyzja ta została podjęta w procesie w pełni zautomatyzowanym, przez tzw. algorytm. Próbowano jeszcze przekonać posłów, aby rozszerzyli ten obowiązek na wszystkie umowy. Wszystko dlatego, że w pełni zautomatyzowane decyzje odnoszą się praktycznie tylko do małych pożyczek, np. na zakup sprzętu AGD przez internet. Jeśli klient stara się, np. o kredyt hipoteczny, to proces oceny zdolności kredytowej jest bardziej skomplikowany. Jest on podejmowany nie tylko przez zautomatyzowany algorytm, ale również przez analityków. Trzeba jednak wiedzieć, że w praktyce pracownicy banków bardzo mocno opierają się na informacjach, które wygenerowane zostały przez algorytm.

Ocena zdolności kredytowej

Podczas dyskusji nad stworzeniem nowelizacji przekonywano, że „trzeba stanąć po stronie słabszych, czyli konsumentów”. Argumentowano, że ludzie nie wiedzą dokładnie, jakich kryteriów nie spełnili i co powinni zrobić, by poprawić swoją sytuację.

Czytaj także:

Problem dla kościołów i związków wyznaniowych. Przez problem z RODO nie mogą udzielać sakramentów

Przedstawiciele resortu cyfryzacji nie chcieli jednak zgodzić się ani z argumentami banków, ani organizacji pozarządowych. Przekonywali, że był to temat, któremu poświęcono szczególną uwagę, ale nie widzą przestrzeni, żeby wprowadzać zmiany, gdyż zniszczyłoby to równowagę na rynku usług finansowych.

Ostatecznie udało się przeforsować zmiany, które właśnie weszły w życie. Najważniejszą dla konsumenta informacją jest właśnie to, że musi być poinformowany, dlaczego nie otrzymał finansowania. Warto pamiętać, że w przypadku banków z prawa do wyjaśnienia możemy skorzystać także w przypadku decyzji pozytywnej, np. jeśli chcemy dowiedzieć się, dlaczego bank oferuje nam kredyt na takich a nie innych warunkach.

Dlaczego nie dostałem kredytu?

Zgodnie z nowymi przepisami wyjaśnienie, dlaczego kredyt nie został przyznany jest bezpłatne. Bank nie ma prawa pobierać opłat za to, że taki wniosek zrealizuje. W przypadku przedsiębiorcy bank może zażądać dodatkowej opłaty.

Warto wiedzieć, że wyjaśnienie związane z powodem nieudzielenia finansowania musi być bardzo konkretne. Chodzi np. o to, że instytucja finansowa musi przekazać informację, że np. kredyt nie został udzielony bo klient nie płaci na czas rachunków za gaz albo że jego źródło dochodów nie jest stabilne. Jeśli wniosek kredytowy zostanie odrzucony, bo bank uważa, że klienta nie stać na spłatę rat, to instytucja finansowa musi ujawnić dokładnie wszystkie dochody i koszty, które brano pod uwagę oceniając zdolność kredytową.

Czytaj także: 

100 tys. kamer na ulicach Krakowa. Co RODO mówi o ochronie prywatności?

Sporą korzyścią takiego rozwiązania jest możliwość sprawdzenia przez klienta, czy w ocenie sytuacji finansowej nie popełniono błędu, wykorzystując np. błędne dane.

Bank nie będzie musiał ujawniać algorytmów, które służą do oceny zdolności kredytowej. Jest to bowiem tajemnica przedsiębiorstwa.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!