BNP Paribas i Bank Pocztowy z karami za utrudnianie skorzystania z wakacji kredytowych

Blisko 3 mln zł kary zapłacą BNP Paribas i Bank Pocztowy za utrudnienie brania wakacji kredytowych. Jest decyzja Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji.

BNP Paribas i Bank Pocztowy z karami za utrudnianie skorzystania z wakacji kredytowych
  • Joanna Gościńska
  • /
  • 24 stycznia 2023

Bezprawne ograniczanie wakacji kredytowych

Od prawie pół roku posiadacze kredytów hipotecznych mogą korzystać z tzw. wakacji kredytowych. Tego typu ułatwienie, obowiązujące od sierpnia 2022 roku do końca 2023 roku, daje możliwość zawieszenia spłaty maksymalnie 8 rat. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od początku wprowadzenia „wakacji” monitoruje, w jaki sposób banki realizują zapisy ustawy.

- Ustawodawca wprowadził wakacje kredytowe, aby ulżyć osobom posiadającym kredyty hipoteczne w trudnym czasie wysokich stóp procentowych. Przepisy pozostawiają wybór konsumentom, na jaki okres lub okresy chcą zawiesić spłatę rat i czy chcą wnioskować o to jednorazowo, czy sukcesywniepowiedział Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Ograniczanie tego uprawnienia przez banki jest bezprawne, oznacza bowiem utrudnianie skorzystania z ustawowych praw konsumentów – dodał.

Na celowniku PNB Paribas i Bank Pocztowy

Według UOKiK konsumenci najczęściej skarżyli się m.in. na to, że instytucje finansowe uniemożliwiają im wnioskowanie o wakacje kredytowe na jednym formularzu na wszystkie przewidziane prawem 8 rat. Po wezwaniach UOKiK większość banków wycofała się z takich praktyk. Tym, które tego nie zrobiły,  postawiono zarzuty  naruszania zbiorowych interesów konsumentów. W tym gronie znaleźli się: PNB Paribas Bank Polska oraz Banku Pocztowy.

Pierwszy z wymienionych początkowo w systemie bankowości elektronicznej umożliwiał złożenie wniosku tylko na 1 lub 2 miesiące III kwartału 2022 r. PNB Paribas  tej praktyki zaniechało  8 września 2022 r. Natomiast Bank Pocztowy do 17 października 2022 r. dopuszczał w swoim systemie bankowości elektronicznej jedynie wnioski na zawieszenie maksymalnie 4 raty w 2022 r., przy czym na jednym wniosku mogły być to wyłącznie następujące po sobie miesiące.

Do zapłaty 3 mln zł kary

- Praktyki BNP Paribas i Banku Pocztowego powodowały niedogodności dla konsumentów, którzy musieli kilkakrotnie składać wnioski i pilnować terminów. Mogły sprawić, że konsumenci zrezygnowali z ubiegania się o zawieszenie spłaty późniejszych rat. Dlatego nałożyłem na oba banki kary finansowe w łącznej wysokości blisko 3 mln zł – powiedział Tomasz Chróstny.

Kara dla BNP Paribas Bank Polska to ponad 2,7 mln zł, a dla Banku Pocztowego – ponad 230 tys. zł Po uprawomocnieniu się decyzji Prezesa UOKiK oba banki będą też musiały opublikować je na swoich stronach internetowych i w mediach społecznościowych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!