BNP Paribas i Bank Pocztowy z karami za utrudnianie skorzystania z wakacji kredytowych
Blisko 3 mln zł kary zapłacą BNP Paribas i Bank Pocztowy za utrudnienie brania wakacji kredytowych. Jest decyzja Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji.
- Joanna Gościńska
- /
- 24 stycznia 2023
Bezprawne ograniczanie wakacji kredytowych
Od prawie pół roku posiadacze kredytów hipotecznych mogą korzystać z tzw. wakacji kredytowych. Tego typu ułatwienie, obowiązujące od sierpnia 2022 roku do końca 2023 roku, daje możliwość zawieszenia spłaty maksymalnie 8 rat. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od początku wprowadzenia „wakacji” monitoruje, w jaki sposób banki realizują zapisy ustawy.
- Ustawodawca wprowadził wakacje kredytowe, aby ulżyć osobom posiadającym kredyty hipoteczne w trudnym czasie wysokich stóp procentowych. Przepisy pozostawiają wybór konsumentom, na jaki okres lub okresy chcą zawiesić spłatę rat i czy chcą wnioskować o to jednorazowo, czy sukcesywnie – powiedział Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Ograniczanie tego uprawnienia przez banki jest bezprawne, oznacza bowiem utrudnianie skorzystania z ustawowych praw konsumentów – dodał.
Na celowniku PNB Paribas i Bank Pocztowy
Według UOKiK konsumenci najczęściej skarżyli się m.in. na to, że instytucje finansowe uniemożliwiają im wnioskowanie o wakacje kredytowe na jednym formularzu na wszystkie przewidziane prawem 8 rat. Po wezwaniach UOKiK większość banków wycofała się z takich praktyk. Tym, które tego nie zrobiły, postawiono zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. W tym gronie znaleźli się: PNB Paribas Bank Polska oraz Banku Pocztowy.
Pierwszy z wymienionych początkowo w systemie bankowości elektronicznej umożliwiał złożenie wniosku tylko na 1 lub 2 miesiące III kwartału 2022 r. PNB Paribas tej praktyki zaniechało 8 września 2022 r. Natomiast Bank Pocztowy do 17 października 2022 r. dopuszczał w swoim systemie bankowości elektronicznej jedynie wnioski na zawieszenie maksymalnie 4 raty w 2022 r., przy czym na jednym wniosku mogły być to wyłącznie następujące po sobie miesiące.
Do zapłaty 3 mln zł kary
- Praktyki BNP Paribas i Banku Pocztowego powodowały niedogodności dla konsumentów, którzy musieli kilkakrotnie składać wnioski i pilnować terminów. Mogły sprawić, że konsumenci zrezygnowali z ubiegania się o zawieszenie spłaty późniejszych rat. Dlatego nałożyłem na oba banki kary finansowe w łącznej wysokości blisko 3 mln zł – powiedział Tomasz Chróstny.
Kara dla BNP Paribas Bank Polska to ponad 2,7 mln zł, a dla Banku Pocztowego – ponad 230 tys. zł Po uprawomocnieniu się decyzji Prezesa UOKiK oba banki będą też musiały opublikować je na swoich stronach internetowych i w mediach społecznościowych.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.