Co załatwisz przez profil zaufany?
Profil zaufany to bezpłatne narzędzie, które umożliwia potwierdzenie swojej tożsamości w systemach administracji publicznej. Jest to niezwykle wygodna opcja, pozwalająca na załatwienie wielu formalności bez potrzeby osobistej wizyty w urzędzie. Jak założyć profil zaufany i jakie sprawy można dzięki niemu załatwić?
- Anna Pakaszewska-Cetera
- /
- 14 października 2024
Jakie sprawy można załatwić za pomocą profilu zaufanego?
Profil zaufany umożliwia dostęp do wielu usług urzędowych online za pośrednictwem portali takich jak:
1. Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – pozwala na skorzystanie z usług urzędów, dzięki czemu można:
- złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego dla siebie lub dziecka, zgłosić utratę lub zniszczenia dowodu czy prawa jazdy,
- uzyskać odpisy aktów: urodzenia, małżeństwa, zgonu,
- zgłosić narodziny dziecka,
- złożyć odwołanie od decyzji administracyjnej,
- sprawdzić rozliczenia podatkowe, zgłosić spadek lub darowiznę,
- pobrać zaświadczenia o niekaralności,
- zarejestrować się jako osoba bezrobotna i skorzystać z oferowanych szkoleń,
- sprawdzić liczbę punktów karnych,
- wystąpić o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).
Jak sprawdzić uprawnienia kierowcy online?Jakub Stasak
2. Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) – umożliwia m.in.:
- umówienie się na wizytę w placówce ZUS,
- złożenie wniosków, np. o świadczenie wychowawcze 500+,
- sprawdzenie zwolnień lekarskich,
- wgląd w stan konta ubezpieczeniowego w ZUS.
3. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) – pozwala na rejestrację, zawieszenie, wznowienie lub likwidację działalności gospodarczej.
4. Platforma Usług Elektronicznych Urzędu Patentowego RP (UPRP) – umożliwia składanie wniosków o ochronę wynalazków, wzorów użytkowych, przemysłowych oraz znaków towarowych.
5. Portal e-budownictwo – pozwala na składanie wniosków związanych z inwestycjami budowlanymi.
Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie sprawy da się załatwić zdalnie. Na przykład, nie można podpisywać deklaracji i informacji podatkowych, zamknąć spółki czy dokonać zmian w KRS, jeśli spółka nie była zarejestrowana online.
Czym jest profil zaufany i kto może go założyć?
Profil zaufany to sposób identyfikacji wykorzystywany przez obywateli do realizowania spraw urzędowych drogą elektroniczną. Pozwala na potwierdzenie tożsamości na różnorodnych portalach i w instytucjach publicznych. Dzięki niemu można również złożyć podpis zaufany, który ma taką samą moc prawną jak podpis własnoręczny.
Profil zaufany mogą założyć osoby posiadające numer PESEL oraz pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Wyjątkiem są osoby ubezwłasnowolnione oraz dzieci, które nie ukończyły 13. roku życia.
Jak założyć profil zaufany?
Najłatwiejszym i najszybszym sposobem założenia profilu zaufanego jest wykorzystanie swojego internetowego konta bankowego. Po zalogowaniu do banku należy odnaleźć formularz rejestracyjny, wypełnić go i zatwierdzić. Profil zaufany zostanie aktywowany od razu po zakończeniu rejestracji.
W przypadku braku możliwości założenia profilu zaufanego przez bank, można złożyć wniosek online, a następnie potwierdzić go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub osobiście w jednym z punktów potwierdzających, takich jak urzędy wojewódzkie, skarbowe czy niektóre placówki pocztowe.
Profil zaufany jest ważny przez 3 lata, a po tym okresie można przedłużyć jego ważność o kolejne 3 lata.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.