Czego nie wiesz o swojej stronie? Audyt SEO da Ci odpowiedź

Dzięki dostępności gotowych rozwiązań, założenie strony internetowej i wypełnienie jej treścią jest szybsze i prostsze niż kiedykolwiek. Jednak czy to wystarczy, aby witryna podbiła wyniki wyszukiwania Google? Wyniki audytów SEO stawiają sprawę jasno.

Czego nie wiesz o swojej stronie? Audyt SEO da Ci odpowiedź
  • Redakcja dziennikprawny.pl
  • /
  • 25 października 2023

Audyt SEO ujawni mankamenty witryny

Efektywny audyt strony internetowej, niezależnie od tego, czy jest to strona firmowa, e-sklep, blog czy portal newsowy, stanowi cenne źródło informacji. W raporcie końcowym można zawsze znaleźć cenny zastrzyk informacji o tym, co wymaga poprawy (a nawet wskazówki, jakie konkretnie usprawnienia warto wprowadzić i jak to zrobić w praktyce).

Trudno o stronę idealną — ale mimo to każdy jej właściciel powinien dążyć do perfekcji. W przeciwnym wypadku nie pozostaje nic innego, jak zadomowić się na dalszych „stronach” wyników wyszukiwania, na które niemal nikt nie zagląda.

Rywalizacja o topowe miejsca w wynikach wyszukiwania z roku na rok staje się coraz bardziej zacięta. Google zwraca uwagę na wiele pozornie niewielkich szczegółów, które razem składają się na szybko ładującą się, intuicyjną w obsłudze witrynę, wypełnioną wysokiej jakości treściami. Wymogi wobec stron i najlepsze praktyki w zakresie ich spełnienia są na tyle skomplikowane (a do tego często niedookreślone przez samo Google), że ciężko jest samodzielnie poradzić sobie z tą kwestią. 

Na pomoc przychodzą właśnie audyty SEO, które badają, jak dobrze witryna jest zoptymalizowana pod kątem widoczności w wyszukiwarkach. Warto jednak pamiętać, że zlecenie takiej weryfikacji to dopiero pierwszy krok do zwiększonej widoczności. Następnie trzeba jeszcze poprawnie wdrożyć jego zalecenia. Na szczęście i w tej kwestii można sięgnąć po pomoc zewnętrznych specjalistów.

Co składa się na skuteczny audyt strony? Podstawowe elementy

Nawet jeśli strona to prosta witryna z zaledwie kilkoma podstronami, trzeba podejść do jej audytu wielopoziomowo. Tym bardziej w przypadku na przykład sklepu internetowego z tysiącem produktów. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wiele aspektów, często niewidocznych na pierwszy rzut oka, w znacznym stopniu rzutuje na sukces portalu.

Podstawą dobrze przeprowadzonego audytu SEO będzie zawsze analiza techniczna, w ramach której audytor weryfikuje m.in. responsywność witryny, stan jej indeksacji, strukturę adresów URL, a także identyfikuje ewentualne problemy z crawlowaniem („przeczesywaniem”) strony przez boty. To tylko kilka przykładów — w praktyce są dziesiątki mniejszych i większych kwestii, które trzeba sprawdzić, aby wychwycić wszelkie nieprawidłowości.

Sama analiza techniczna, jakkolwiek ważna, nie jest całością audytu. Składają się na niego często także m.in. analiza wykonywanej strategii linkowania i obecnego stanu linków przychodzących i wychodzących, a także ocena treści na portalu (jej jakości, oryginalności, nasycenia słowami kluczowymi oraz nawet samego faktu jej istnienia — niektóre portale np. nie uzupełniają dla podstron meta opisów, czyli opisów pojawiających się pod nazwą strony w wynikach wyszukiwania Google, co jest istotnym błędem). 

Kolejne kroki w efektywnym audycie strony

Mamy audyt techniczny, a także audyt linkowania, słów kluczowych i treści ogółem — co dalej? Oprócz tego powinna zostać wykonana analiza UX, w ramach której audytor sprawdza, czy strona jest łatwa i intuicyjna w nawigacji i zaprojektowana zgodnie z najlepszymi praktykami, tak aby była jak najbardziej przyjazna dla jej użytkowników. Nieatrakcyjna wizualnie witryna, na której łatwo się pogubić nie tylko będzie zniechęcała odwiedzających, ale też negatywnie oceni ją Google, które przyjmuje łatwość nawigacji jako jedno z kluczowych kryteriów.

To jeszcze nie koniec, ponieważ ważnym elementem, na który z roku na rok zwraca się coraz większą uwagę, jest SEO lokalne, na które składają się m.in. dane o lokalizacji i opinie klientów. Ma ono znaczenie, nawet jeśli firma nie świadczy usług ani nie sprzedaje produktów stacjonarnie. Audyt SEO nie obejdzie się też bez analizy konkurencji. Co inne strony robią lepiej? Jakie rozwiązania wdrażają i jakie przynosi im to efekty? To po prostu trzeba wiedzieć, aby nie pozostać w tyle za rywalami.

Na podstawie wszystkich tych informacji audytor przygotuje wyczerpujący raport wszystkich wykrytych mankamentów i przedstawi swoje zalecenia na przyszłość. W przypadku niektórych witryn zmiany mogą być mniej liczne i łatwiejsze do wdrożenia, ale nierzadko zdarza się, że trzeba dokonać gruntownej przebudowy strony, aby móc nawiązać walkę z liderami w danej branży. Mamy nadzieję, że po lekturze tego materiału audyty SEO nie mają już dla Was tajemnic!

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: firma

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!