Czym się zajmuje Inspekcja Handlowa? Nie tylko kontrolami
Kontrola bezpieczeństwa oraz jakości produktów na rynku, troska o właściwe oznakowanie składu oraz właściwości – to oczywiste kompetencje inspekcji handlowej. Powszechną wiedzą nie są jednak inne kompetencje, np. w zakresie mediacji oraz ugodowego rozstrzygania sporów.
- Martyna Kowalska
- /
- 21 października 2022
Mediacyjna rola Inspekcji Handlowej
Konsumenci spotykają się z różnymi problemami. Nierozpatrzenie lub nieuznanie reklamacji, chęć odstąpienia od umowy, dostarczony towar niezgodny z zamówieniem. W tych i innych problemach mogą pomóc eksperci z Inspekcji Handlowej.
Czym jest postępowanie ADR?
Postępowanie ADR, to skrót od anglojęzycznego terminu „alternative dispute resolution”. Odbywa się ono za zgodą konsumenta oraz przedsiębiorcy. Zdaniem UOKiK pomaga wypracować zadowalające obie strony rozwiązanie.
„Jeśli natomiast mediacje nie przynoszą założonego rezultatu, a zbliżenie stanowisk stron wciąż jest utrudnione, zgodnie z zasadami koncyliacji przedstawia swoją rekomendację zakończenia konfliktu. Udział niezależnego podmiotu stanowi ogromną pomoc w znalezieniu rozwiązania konfliktu pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą” – informuje regulator.
Polacy nie egzekwują praw konsumenckichRafał Stępniewski
Inspekcja Handlowa w każdym województwie
Inspekcja Handlowa posiada swoje przedstawicielstwo w każdym z 16 województw. Mówimy o Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej (WIIH). Jeżeli mamy jakiekolwiek problemy jako konsumenci, możemy zgłosić się właśnie do tego podmiotu. W 2021 r. i pierwszej połowie 2022 r. do Inspekcji Handlowej wpłynęły łącznie 6.293 wnioski.
Na czym polega polubowna droga sądowa?
Konsument może zwrócić się o wsparcie w rozwiązaniu problemu z przedsiębiorcą m.in. do Stałego Sądu Polubownego przy Inspekcji Handlowej. W takim postępowaniu sporem zajmuje się jeden bądź kilku arbitrów.
W tym wypadku nie mówimy o zasadzie mediacji lub konsultacji. Wyrok ma tę samą moc prawną co ten, wydany przez sąd powszechny. Strony mają obowiązek poddać się rozstrzygnięciu.
Warunkiem przystąpienia do takiego postępowania jest zgoda obu stron. Według danych za 2021 rok wynika, że z 545 złożonych wniosków o sąd polubowny. Prawie 40 procent zostało odrzuconych ze względu na brak zgody przedsiębiorcy.
Poradnictwo konsumenckie
Innym obszarem działalności Inspekcji Handlowej jest również poradnictwo konsumenckie. Zdaniem IH, cieszy się ono dużym zainteresowaniem. Eksperci z tej instytucji udzielili prawie 80 tysięcy porad oraz instruktaży. Korzystają na nich zarówno konsumenci, jak również sami przedsiębiorcy.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.