UOKiK: Masz voucher turystyczny? Należą Ci się pieniądze!
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął pod lupę sprawę voucherów turystycznych przekazywanych turystom za odwołane usługi z powodu pandemii koronawirusa. Sprawdzone biura podróży nie do końca zachowały się uczciwie. Teraz muszą zwrócić turystom pieniądze!
- Mikołaj Frączak
- /
- 25 sierpnia 2022
Vouchery turystyczne – klienci skarżyli się na biura
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęły w ostatnim czasie skargi na dwanaście biur podróży. Klienci mieli zastrzeżenia co do praktyk związanych z rozliczeniem voucherów turystycznych. Tych samych, które przedsiębiorcy wręczali w czasie pandemii koronawirusa w sytuacji, w której z powodu obostrzeń impreza nie mogła dojść do skutku.
Przypomnijmy, specjalna ustawa „covidowa” dawała przedsiębiorcom, którzy znaleźli się w złej sytuacji z powodu pandemicznych obostrzeń, konkretne wsparcie. Dobrze pamiętamy decyzje kolejnych krajów, które zamykały granice, odwoływały loty, zamykały hotele i restauracje. W tej sytuacji wiele opłaconych wcześniej usług biur podróży nie mogło być zrealizowanych.
W obliczu tych problemów przedsiębiorcy decydowali się na wręczenie swoim klientom voucherów turystycznych, które były formą rozliczenia się klientem. Biuro nie musiało zwracać konsumentom pieniędzy, a jedynie bon, który był rodzajem ekwiwalentu wpłaconej wcześniej kwoty.
Wakacje kredytowe. Już 550 skarg na banki! Będą kary?Michał Górecki
Vouchery turystyczne – na czym polega problem?
Niestety okazało się, że z voucherami jest problem. UOKiK postanowił sprawdzić, jak biura podróży rozliczają bony wręczane pechowym turystom. Regulator dość szybko napotkał na wątpliwe punkty w regulaminach, w tym i takie, które mogły wprowadzać konsumentów w błąd. Głównie chodziło o możliwość zwrotu niewykorzystanej sumy z vouchera. Dotyczyło to zarówno sytuacji w okresie obowiązywania bonu jak i po przekroczeniu jego terminu ważności.
UOKiK zmienił praktyki biur podróży
Jak przyznaje UOKiK, w tym wypadku wystarczyły działania w ramach postępowań wyjaśniających oraz wystąpień. Bez dalszych kroków administracyjnych udało się zmienić praktyki firm.
„Przeanalizowaliśmy warunki umów, regulaminy oraz wytyczne stosowane przez biura podróży. Sprawdziliśmy jak informowały konsumentów, a także jak w praktyce realizowały wydane podczas epidemii COVID-19 vouchery. Wezwaliśmy dziesięciu z dwunastu badanych przedsiębiorców do zaniechania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i usunięcia skutków ich stosowania. Dzięki otwartej postawie przedsiębiorców udało się usunąć niezgodne z prawem postanowienia. Konsumenci mają prawo otrzymać zwrot środków finansowych za niewykorzystany voucher turystyczny” – wyjaśnił w komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prezes tej instytucji, Tomasz Chróstny.
Biura podróży zwrócą pieniądze
Badane przez UOKiK biura podróży uznały zastrzeżenia regulatora. Tym samym zdecydowały się dobrowolnie usunąć zapisy wprowadzające konsumentów w błąd. Znikną także niedozwolone postanowienia wzorów umów. Firmy w obliczu kontroli Urzędu Ochrony Konkurencji i konsumentów zobowiązały się, że zwrócą niewykorzystane wartości voucherów po upływie terminu ważności, a także w każdym czasie na życzenie klienta.
Które biura podróży zostały sprawdzone przez UOKiK
W opisywanej sprawie działania UOKiK zostały podjęte wobec następujących biur: Best Reisen Group, Coral Travel Poland, Ecco Holiday, Exim, Grecos Holiday, Konsorcjum Polskich Biur Podróży Trade&Travel Company, L.T.M. Luxury Travel Management, Nowa Itaka, Orient Travel, Rainbow Tours, TOP Touristik, TUI Poland, a także przedsiębiorstwawspółpracujące z wymienionymi spółkami.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.