UOKiK: Masz voucher turystyczny? Należą Ci się pieniądze!

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął pod lupę sprawę voucherów turystycznych przekazywanych turystom za odwołane usługi z powodu pandemii koronawirusa. Sprawdzone biura podróży nie do końca zachowały się uczciwie. Teraz muszą zwrócić turystom pieniądze! 

UOKiK: Masz voucher turystyczny? Należą Ci się pieniądze!
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 25 sierpnia 2022

Vouchery turystyczne – klienci skarżyli się na biura

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęły w ostatnim czasie skargi na dwanaście biur podróży. Klienci mieli zastrzeżenia co do praktyk związanych z rozliczeniem voucherów turystycznych. Tych samych, które przedsiębiorcy wręczali w czasie pandemii koronawirusa w sytuacji, w której z powodu obostrzeń impreza nie mogła dojść do skutku.

Przypomnijmy, specjalna ustawa „covidowa” dawała przedsiębiorcom, którzy znaleźli się w złej sytuacji z powodu pandemicznych obostrzeń, konkretne wsparcie. Dobrze pamiętamy decyzje kolejnych krajów, które zamykały granice, odwoływały loty, zamykały hotele i restauracje. W tej sytuacji wiele opłaconych wcześniej usług biur podróży nie mogło być zrealizowanych.

W obliczu tych problemów przedsiębiorcy decydowali się na wręczenie swoim klientom voucherów turystycznych, które były formą rozliczenia się klientem. Biuro nie musiało zwracać konsumentom pieniędzy, a jedynie bon, który był rodzajem ekwiwalentu wpłaconej wcześniej kwoty. 

Wakacje kredytowe. Już 550 skarg na banki! Będą kary?Wakacje kredytowe. Już 550 skarg na banki! Będą kary?Michał Górecki

Vouchery turystyczne – na czym polega problem?

Niestety okazało się, że z voucherami jest problem. UOKiK postanowił sprawdzić, jak biura podróży rozliczają bony wręczane pechowym turystom. Regulator dość szybko napotkał na wątpliwe punkty w regulaminach, w tym i takie, które mogły wprowadzać konsumentów w błąd. Głównie chodziło o możliwość zwrotu niewykorzystanej sumy z vouchera. Dotyczyło to zarówno sytuacji w okresie obowiązywania bonu jak i po przekroczeniu jego terminu ważności. 

UOKiK zmienił praktyki biur podróży

Jak przyznaje UOKiK, w tym wypadku wystarczyły działania w ramach postępowań wyjaśniających oraz wystąpień. Bez dalszych kroków administracyjnych udało się zmienić praktyki firm. 

Przeanalizowaliśmy  warunki umów, regulaminy oraz wytyczne stosowane przez biura podróży. Sprawdziliśmy jak informowały konsumentów, a także jak w praktyce realizowały wydane podczas epidemii COVID-19 vouchery. Wezwaliśmy dziesięciu z dwunastu badanych przedsiębiorców do zaniechania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i usunięcia skutków ich stosowania. Dzięki otwartej postawie przedsiębiorców udało się usunąć niezgodne z prawem postanowienia. Konsumenci mają prawo otrzymać zwrot środków finansowych za niewykorzystany voucher turystyczny” – wyjaśnił w komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prezes tej instytucji, Tomasz Chróstny.

Biura podróży zwrócą pieniądze

Badane przez UOKiK biura podróży uznały zastrzeżenia regulatora. Tym samym zdecydowały się dobrowolnie usunąć zapisy wprowadzające konsumentów w błąd. Znikną także niedozwolone postanowienia wzorów umów. Firmy w obliczu kontroli Urzędu Ochrony Konkurencji i konsumentów zobowiązały się, że zwrócą niewykorzystane wartości voucherów po upływie terminu ważności, a także w każdym czasie na życzenie klienta.

Które biura podróży zostały sprawdzone przez UOKiK

W opisywanej sprawie działania UOKiK zostały podjęte wobec następujących biur: Best Reisen Group, Coral Travel Poland, Ecco Holiday, Exim, Grecos Holiday, Konsorcjum Polskich Biur Podróży Trade&Travel Company, L.T.M. Luxury Travel Management, Nowa Itaka, Orient Travel, Rainbow Tours, TOP Touristik, TUI Poland, a także przedsiębiorstwawspółpracujące z wymienionymi spółkami. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

O nas

Rzetelna Grupa

Rzetelna Grupa Sp. z o.o - firma doradztwa biznesowo-prawnego. Jest właścicielem marki dziennikprawny.pl

Wydawca

Rzetelna Grupa Sp. z o.o.
ul. Nowogrodzka 42 lok. 12
00-695 Warszawa
[email protected]
NIP: 524-261-19-51, Regon: 141022624, KRS: 0000284065
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie
XII Wydział Gospodarczy KRS
Kapitał zakładowy: 50.000 zł
2007 - 2024 © Copyright - Rzetelna Grupa Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.