Wakacje kredytowe. Już 550 skarg na banki! Będą kary?
Już 550 skarg konsumenckich odebrał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ws. tzw. wakacji kredytowych. Regulator cały czas monitoruje sytuację i deklaruje, że reakcja na nieprawidłowości jest natychmiastowa.
- Michał Górecki
- /
- 5 sierpnia 2022
Wakacje kredytowe – wysyp skarg na banki
Od momentu wejścia w życie ustawy, która wprowadza możliwość skorzystania z wakacji kredytowych minął tydzień. W tym czasie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło az 550 skarg od kredytobiorców.
Regulator od samego początku prowadzi postępowania wyjaśniające oraz obserwuje, w jaki sposób banki informują konsumentów np. o możliwości zawieszenia spłaty, oraz czy przypadkiem nie dochodzi do utrudniania klientom skorzystania z nowego rozwiązania.
Skargi, jakie do tej pory zostały wniesione do UOKiKu miały dotyczyć problemów z elektronicznym składaniem wniosków. Nie brakowało również banków, które wymagały od klientów złożenia osobnych wniosków na każdą zawieszaną ratę (!). Zdarzały się również sytuacje, w których pracownicy banków straszyli konsumentów negatywnym wpływem wakacji na ocenę zdolności kredytowej. Do urzędu trafiły także informacje o utrudnianiu nadpłaty kredytu w przypadku skorzystania z ustawowej możliwości zawieszenia rat. W ocenie regulatora takie działania są absolutnie nieuprawnione!
Banki pod lupą UOKiK
Na dzień przed wejściem w życie ustawy o wakacjach kredytowych prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów spotkał się z przedstawicielami 17 banków. W trakcie rozmów jasno zostały określone praktyki, których regulator z pewnością nie będzie akceptował.
Zdaniem UOKiK ta „wyprzedzająca” interwencja zadziałała. „Na stronach wszystkich badanych banków pojawiły się informacje o możliwości skorzystania z wakacji kredytowych. Coraz więcej banków umożliwia konsumentom skorzystanie z zawieszenia ośmiu rat na jednym wniosku, w terminach i na warunkach zgodnych z obowiązującymi od 29 lipca br. przepisami prawa”.
Co czwarty polski kredytobiorca może skorzystać z wakacji kredytowychMonika Świetlińska
UOKiK reaguje na skargi kredytobiorców
Nie oznacza to jednak, że wszystko w sprawie wakacji kredytowych działa bez zarzutu. Dlatego w razie pojawienia się jakichkolwiek problemów warto zgłosić je do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który na bieżąco reaguje na nieprawidłowości.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.