Cyfrowy Polsat zapłaci swoim abonentom rekompensatę - decyzja UOKiK

Decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Cyfrowy Polsat został zobowiązany do zwrotu swoim abonentom kosztów usług dodatkowych, uruchamianych bez ich wyraźnej zgody. Mowa o opłatach naliczanych w związku z aktywacją „Ochrony Internetu” i „Serwisu IPLA 3 z 3”. Wszystkie zgłoszone wcześniej w tej sprawie reklamacje zostaną rozpatrzone pozytywnie.

Cyfrowy Polsat zapłaci swoim abonentom rekompensatę - decyzja UOKiK
  • Jakub Stasak
  • /
  • 20 kwietnia 2023

Opłaty naliczane bez zgody abonentów

Jak wykazało przeprowadzone przez UOKiK postępowanie, przy zawieraniu lub zmianie warunków umów dotyczących dostępu do Internetu, Cyfrowy Polsat automatycznie uruchamiał swoim klientom jedną, lub dwie usługi dodatkowe.

UOKiK kontra Vinted. Jest postępowanieUOKiK kontra Vinted. Jest postępowanieAnna Malinowska

Działanie takie było ewidentnym naruszeniem ich praw, ponieważ już na tym etapie operator powinien uzyskać wyraźną zgodę konsumentów na aktywację i wiążące się z nią, a naliczane po bezpłatnym okresie próbnym, opłaty.

Najpierw podpisujesz, potem rezygnujesz

Program antywirusowy „Ochrona Internetu” i platforma służąca do odtwarzania materiałów audiowizualnych na różnych urządzeniach – „Serwis IPLA 3 z 3” były usługami wchodzącymi w skład większości oferowanych przez Cyfrowy Polsat pakietów, z których abonenci nie mogli zrezygnować podczas zawierania umowy, bez względu na to, czy byli nimi zainteresowani, czy też nie.

Możliwość taka pojawiała się dopiero po zawarciu umowy, przy czym, to na klientach ciążył obowiązek wyłączenia usług dodatkowych przed upływem bezpłatnego okresu korzystania z nich.

Jeśli tego nie zrobili, ich konto abonenckie obciążane było stosownymi opłatami.

Korzystasz z Vectry? Nielegalnie podnosiła opłaty za internet i telewizjęKorzystasz z Vectry? Nielegalnie podnosiła opłaty za internet i telewizjęMonika Świetlińska

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny, w odnoszącej się do analizowanej sprawy wypowiedzi podkreślał:

„Konsumenci powinni mieć rzeczywistą możliwość wyboru i oceny, czy dana usługa jest im potrzebna i czy chcą ponosić koszty związane z jej uruchomieniem. Opłaty wykraczające poza uzgodnione świadczenie główne, w przypadku Cyfrowego Polsatu poza abonament za usługę dostępu do Internetu, muszą zostać przez konsumentów jasno i wyraźnie zaakceptowane najpóźniej w chwili zawierania umowy”.

Szczegóły decyzji Prezesa UOKiK

Na mocy decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, poszkodowanym klientom spółki przysługuje rekompensata, obejmująca trzy pierwsze faktury zawierające opłaty za aktywowane bez ich zgody usługi dodatkowe, jeśli zrezygnowali z nich przed otrzymaniem czwartej takiej faktury.

Cyfrowy Polsat został ponadto zobowiązany do ponownego rozpatrzenia i uwzględnienia w całości wszystkich złożonych dotychczas reklamacji, które bezpośrednio dotyczą kwestii będącej powodem wydania niniejszej decyzji.

Zobowiązanie to dotyczy zarówno jego obecnych, jak i byłych abonentów.

Operator musi także, w indywidualnej korespondencji, poinformować swoich klientów o decyzji Prezesa UOKiK oraz zamieścić informację o niej na stronie internetowej spółki i prowadzonych przez nią profilach w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter).

UOKiK: Astronomiczna kary dla BiedronkiUOKiK: Astronomiczna kary dla BiedronkiMikołaj Frączak

Decyzja jest nieprawomocna, a podmiot, którego dotyczy, rozpocznie realizację jej postanowień w przewidzianych terminach, po nabraniu przez dokument mocy prawnej.

Przeprowadzone przez UOKiK postępowanie wszczęte zostało na podstawie 10. artykułu ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, stanowiącego, że:

„Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy. Jeżeli przedsiębiorca nie otrzymał wyraźnej zgody konsumenta, lecz założył jej istnienie przez zastosowanie domyślnych opcji, które konsument musi odrzucić w celu uniknięcia dodatkowej płatności, konsument ma prawo do zwrotu uiszczonej płatności dodatkowej”

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!