UOKiK: Astronomiczna kary dla Biedronki

723 mln złotych nałożył prezes UOKiK na spółkę Jeronimo Martins, czyli właściciela sieci Biedronka. Zdaniem regulatora podmiot nieuczciwie zarabiał kosztem dostawców produktów spożywczych. Jak informuje urząd, to jak dotąd największa sankcja nałożona za tzw. wykorzystywania przewagi kontraktowej.

UOKiK: Astronomiczna kary dla Biedronki
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 14 grudnia 2020

Kiedy rabaty są nielegalne?

Rabat na towar to stara jak świat praktyka pozyskania klientów zarówno na linii przedsiębiorca – konsument, jaki i między podmiotami biznesowymi. Jak przypomina UOKiK, są jednak sytuacje, w których ceny obniżane są w sposób nie do końca etyczny. Do nieuczciwych rabatów należą (…) takie, których dostawca nie udzielił w umowie ustalającej warunki rozpoczęcia współpracy lub jej kontynuacji, lecz których sieć handlowa żąda już po zapoznaniu się z wynikami sprzedaży z określonego okresu. Prowadzą one do nieoczekiwanej dla dostawcy obniżki cen, spadku osiąganych wyników i marż, a także utrudniają jakiekolwiek planowanie działalności gospodarczej”.

Dokładnie taki kazus nastąpił w przypadku właściciela sieci Biedronka, który jak wynika z materiałów zebranych przez UOKiK „w arbitralny sposób narzucał niektóre rabaty”.  Przede wszystkim ten problem dotyczył dostawców warzyw oraz owoców.

Jak bezpiecznie kupić zegarek w internecie?Jak bezpiecznie kupić zegarek w internecie? Rafał Stępniewski

Rabat po dostawach

Zdaniem UOKiKu informacja o konieczności udzielania rabatu docierała do kontrahentów dopiero na koniec okresu rozliczeniowego, czyli już po realizacji dostaw zamówionych produktów. Taki stan rzeczy powodował sytuację, w której dostawca do samego końca nie wiedział, jaką kwotę tak naprawdę zarobi na dostawach do dyskontowego giganta. Właściciel sieci w każdej chwili mógł zdecydować o… przyznaniu dodatkowego rabatu. Również on podejmował decyzje co do wysokości bonifikaty. Taki proceder kończył się korektą wcześniejszych faktur, które tym razem już uwzględniały narzucony rabat.

Miliony złotych dla dyskontu dzięki rabatom

Z materiałów zebranych przez UOKiK wynika, że w latach 2018-2020 spółka zarobiła na tych praktykach ponad 600 mln złotych. Według regulatora dotknęły on ponad 200 podmiotów. Zdecydowana większość, bo 80% z nich do dostawcy owoców i warzyw. „W skrajnych przypadkach wysokość nieuczciwego rabatu przekraczała 20 proc. całego obrotu wypracowanego z Biedronką. — napisał UOKiK

Według urzędu takie działanie jest niedopuszczalnym wykorzystywaniem siły rynkowej przez sieć handlową. Dla wielu dostawców wiązało się ono z ponoszeniem znaczących kosztów. Wg UOKiKu, taka forma współpracy niszczy podstawy uczciwej konkurencji i odpowiedzialności za kontrahentów, przez co są po prostu nieuczciwe.

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!