Umowę z operatorem komórkowym rozwiążesz mailem. Nowe prawo od 21.12.2020 r.
Abonenci sieci telefonii komórkowych i stacjonarnych zyskają nowe uprawnienia takie jak możliwość rozwiązania umowy drogą mailową. Co więcej, operatorzy będą mieli obowiązek poinformowania o automatycznym przedłużeniu kontraktu. Takie zmiany znalazły się w Prawie telekomunikacyjnym. Nowe przepisy wejdą w życie jeszcze przed świętami – 21 grudnia 2020 roku – informuje Kancelaria Premiera.

- Martyna Kowalska
- /
- 16 grudnia 2020
Prawa konsumenta w telekomunikacji
Jak wyjaśnił sekretarz stanu w KPRM ds. cyfryzacji Marek Zagórski, intencją autorów nowych rozwiązań było wprowadzenie zmian służącym konsumentom. — „To ważne z uwagi na zwiększający się obecnie popyt i znaczenie usług telekomunikacyjnych. Nowe regulacje pozwolą szybciej wdrożyć nowe i lepsze standardy obsługi konsumenckiej” – wyjaśnił.
Nowe prawo wiąże się z koniecznością wdrożenia w naszym kraju Dyrektywy UE, która ustanawia Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej.
Czy umowę z operatorem mogę rozwiązać mailowo?
Zdalne wypowiedzenie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych będzie możliwe od 21 grudnia 2020 roku. Jak ocenia Kancelaria Premiera, to jedna z najważniejszych zmian wprowadzanych w tym zakresie. Po raz pierwszy wypowiedzenie kontraktu z telekomem będzie możliwe bez wychodzenia z domu. Sprawę będzie można załatwić drogą e-mailową.
To oznacza, że nie będzie trzeba w tej sytuacji wybierać się do punktu sprzedaży danej firmy telekomunikacyjnej czy udawać na pocztę w celu nadania listu poleconego.
Co więcej, operator będzie musiał nas zawiadomić, że otrzymał od nas stosowne oświadczenie.
Brexit 2021 – jakie cło, akcyza, VAT? Martyna Kowalska
Czy operator może przedłużyć moją umowę automatycznie?
Zgodnie z przepisami, operator dotąd nie musiał informować nas, że obecna umowa dobiega końca i że zostanie przedłużona „z automatu” na czas nieokreślony. Teraz firma telekomunikacyjna na co najmniej 30 dni przed upływem okresu, na jaki zawarliśmy z nią umowę, będzie zobowiązana poinformować nas o tym fakcie. Co więcej, będzie musiała także pouczyć nas, jak możemy rozwiązać kontrakt oraz przekazać informacje o swoich najkorzystniejszych planach taryfowych. Ułatwi to podjęcie decyzji w sprawie dalszych losów naszej współpracy z daną firmą telekomunikacyjną.
Jak sprawdzić wysokość kolejnego rachunku za telefon?
Od 21 grudnia będzie istniała także możliwość monitorowania zużycia usług. Jak tłumaczy kancelaria premiera, to rozwiązanie pozwoli na sprawdzenie w prosty sposób, jak wysokiego rachunku za telefon możemy spodziewać się za dany okres rozliczeniowy. To ważne, chociażby z punktu widzenia wykorzystania pakietu danych, czyli internetu w telefonie.
Jak przenieść numer do innego operatora?
Zmienią się także przepisy dotyczące przenoszenia „starego” numeru telefonu do nowego operatora. Zgodnie z nowym prawem po 21 grudnia będzie na to więcej czasu – nie krócej niż miesiąc od daty rozwiązania umowy z firmą telekomunikacyjną.
Łatwiejsza zmiana dostawcy internetu
Inną nowością, która wchodzi w życie 21 grudnia 2020, jest „prawo do zachowania ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu w procesie zmiany dostawcy usług”. Co to oznacza dla konsumenta? Nowy dostawca będzie musiał aktywować nam usługę w najkrótszym możliwym terminie, uzgodnionym z klientem. Nie może to być jednak później, niż jeden dzień roboczy po zakończeniu umowy z poprzednią firmą dostarczającą internet. Z kolei stary dostawca będzie musiał zapewnić nam łączność z globalną siecią na dotychczasowych warunkach, aż do uzgodnionego terminu aktywacji połączenia. Dzięki temu, będziemy mieli pewność, że zmieniając operatora, nie pozostaniemy ani na chwilę odcięci od sieci.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.