Kupiłeś filtry do wody tej firmy? Mogła wprowadzić w błąd. Dannte pod lupą UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciw firmie Dannte z Nowego Tomyśla, która sprzedawała rewitalizatory filtrujące wodę. W jej działaniu zakwestionowano brak możliwości odstąpienia od umowy, po dokonaniu montażu urządzenia.

- Rafał Stępniewski
- /
- 9 stycznia 2019
- Firma Dannte sprzedawała rewitalizator wody, a zawierana umowa dotyczyła rozbudowy instalacji wodnej.
- Do UOKiK wpływały skargi — zgłoszenia dotyczyły prawa do odstąpienia od zawartej umowy.
- Urząd wszczął postępowanie przeciwko przedsiębiorcy.
W umowach znajdowały się postanowienia niekorzystne dla konsumentów. Nie dano im możliwości odstąpienia od umowy po dokonaniu montażu urządzenia. W październiku 2018 roku rozpoczęło się w tej sprawie postepowanie przeciwko firmie.
Dannte sprzedaje urządzenie filtrujące wodę. Jak czytamy na jej stronie internetowej:
Niestety woda, która płynie w naszych kranach, nie jest czysta i nie nadaje się do picia. Pozostałości fluoru, chloru, pestycydów czy innych zanieczyszczeń organicznych mogą się tam znajdować w znacznych ilościach. Jest wiele osób, które montują w domach specjalne filtry, które mniej lub bardziej skutecznie oczyszczają wodę. Biorąc pod uwagę tylko oczyszczenie wody, najskuteczniejsze są filtry odwróconej osmozy. Jednak samo oczyszczenie spowoduje, że oprócz toksyn pozbywasz się z wody cennych i niezbędnych dla funkcjonowania organizmu minerałów (np. wapnia czy manganu). Spowoduje to niedobory danych minerałów w diecie, co przyczyni się do rozwoju wielu chorób (np. osteoporozy w przypadku braku wapnia). Po za tym całkowicie oczyszczona woda wypłukuje minerały, które już są w naszym organizmie. Kolejną wadą jest również niska wartość pH. Woda staje się kwaśna i może powodować zakwaszenie organizmu.
Dannte proponuje rewitalizator, który jest „sposobem na uzyskanie wody czystej, zjonizowanej i alkalicznej, o właściwościach prozdrowotnych”. Firma przyjmuje zamówienia telefonicznie lub mailowo, wcześniej sprzedawała produkt na prezentacjach. Przy zakupie rewitalizatora konsument otrzymuje do podpisu umowę o świadczenie usług rozbudowy instalacji wodnej. Przedsiębiorca montuje urządzenie w bardzo krótkim czasie. W umowie znajdują się postanowienia, że po wykonaniu usługi, za zgodą klienta, nie przysługuje mu prawo do odstąpienia od niej.
Jak podkreśla UOKiK, zgodnie z ustawą o prawach konsumenta:
- od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość (czyli przez telefon, Internet) można odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia;
- nie można odstąpić od umowy o świadczenie usług, jeśli usługa została w całości wykonana, a konsument zgodził się na to, wiedząc, że utraci prawo do odstąpienia.
Jednak z przepisów wynika, że gdy przedsiębiorca sprzedaje towar i jednocześnie wykonuje usługę, stosuje się przepisy dotyczące sprzedaży rzeczy. Według UOKiK oznacza to, że — zgodnie z ustawą — konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umów zawieranych z firmą Dannte w terminie 14 dni od zakupu.
UOKiK ocenił, że przedsiębiorca może wprowadzać klientów w błąd. Mogą oni sądzić, że — po zamontowaniu urządzenia — taka możliwość im nie przysługuje. Zakwestionowane działanie firmy mogło zatem naruszać zbiorowe interesy konsumentów.
Postępowanie UOKiK może zakończyć się nałożeniem na przedsiębiorcę kary finansowej w wysokości do 10 proc. obrotu, a także nakazaniem zaprzestania stosowania praktyki i usunięcia jej skutków.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.