Firma kurierska odrzuca reklamację. Co robić?

Co możemy zrobić, gdy firma kurierska odrzuca reklamację? Jak przygotować odwołanie od decyzji firmy kurierskiej?

Firma kurierska odrzuca reklamację. Co robić?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 10 marca 2020

Kurier przywozi paczkę w uszkodzonym opakowaniu. Po otwarciu okazuje się, że produkt też jest uszkodzony Składasz więc reklamację. Firma kurierska ją odrzuca. Co robić?

Czy można odwołać się od decyzji firmy kurierskiej?

Zanim odpowiemy na to pytanie warto zajrzeć do prawa przewozowego. W art. 65 czytamy, że to przewoźnik (czyli w tym przypadku firma kurierska) odpowiada za utratę, ubytek albo uszkodzenie przesyłki, które powstały od momentu przyjęcia jej do przewozu aż do wydania.

Jeśli jednak wczytamy się głębiej w przepisy, a także w regulamin przewozu (który ma każda firma kurierska) może się okazać, że przewoźnik zawarł w nich wyłączenia, które ograniczają jego odpowiedzialność. Może to być niewłaściwe opakowanie, szczególna podatność na szkodę, czy siła wyższa.

Jeśli jednak stan przesyłki nie spełnia naszych oczekiwań, warto zawsze złożyć reklamację. Na początek składamy pisemną reklamację. Firma kurierska musi odpowiedzieć na nią w terminie do 30 dni.

CZYTAJ TEŻ Koronawirus. Czy dostanę zwrot pieniędzy za wycieczkę kupioną w biurze podróży?

Odrzucenie reklamacji przez firmę kurierską

Firma kurierska wcale nie musi zgadzać się z naszą argumentacją. Może odmówić rozwiązania reklamacji po naszej myśli. W takiej sytuacji możemy napisać odwołanie. W piśmie koniecznie powinniśmy zawrzeć datę sporządzenia odwołania, dokładne dane — swoje i firmy kurierskiej, uzasadnienie odwołania i termin, w którym oczekujemy rozpatrzenia sprawy. Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z decyzji, możemy skierować sprawę do sądu.

Warto wiedzieć, że prawo nie reguluje kwestii odwołania po odrzuceniu reklamacji przez firmę kurierską. Oznacza to, że firma kurierska nie musi odpowiadać na nasze odwołanie. Jeśli firma kurierska uwzględni naszą reklamację albo odwołanie, będzie musiała zaspokoić nasze roszczenia, czyli zapłacić odpowiednią kwotę. Jeśli kwota roszczenia będzie niewielka, firma kurierska może zniechęcać nas do wejścia na drogę sądową. Wszystko dlatego, że koszty postępowania będą zbyt wysokie w stosunku do potencjalnego odszkodowania za zgubienie czy zniszczenie paczki.

CZYTAJ TEŻ Dokument tożsamości a dokument potwierdzający tożsamość. Czym się różnią?

Jak zwiększyć skuteczność odwołania od decyzji firmy kurierskiej?

KUPON RABATOWY

To, że firma kurierska nie ma obowiązku odpowiadać na nasze odwołanie, nie znaczy, że nie warto go pisać. Podobnie jak w przypadku reklamacji, w odwołaniu bardzo dokładnie uzasadniamy nasze żądania i wyjaśniamy, dlaczego decyzja firmy kurierskiej o odrzuceniu reklamacji jest dla nas nieakceptowalna. Jeśli pojawiły się nowe fakty, a także mamy nowe dowody, to warto je opisać. Dobrze jest też załączyć zdjęcia uszkodzonej przesyłki, informacje od nadawcy, który potwierdza, w jaki sposób zapakował przesyłkę. Odwołanie można też wysłać do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa, e-mail: [email protected]).

Można też pokusić się o wysłanie pisma z odwołaniem, które sporządzi profesjonalny pełnomocnik. W każdym wypadku jest to znak, że mamy zamiar poważnie zająć się sprawą i podjąć zdecydowane kroki w celu wyjaśnienia sprawy.

Jeśli i to nie pomoże, zostanie nam wyłącznie droga sądowa.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!