Koronawirus. Czy dostanę zwrot pieniędzy za wycieczkę kupioną w biurze podróży?

UOKiK przypomina, że w przypadku nadzwyczajnych okoliczności konsument ma prawo odstąpić od umowy zawartej z biurem podróży. Obecnie taką nadzwyczajną okolicznością jest rozprzestrzeniający się wirus SARS-CoV-2. 

Koronawirus. Czy dostanę zwrot pieniędzy za wycieczkę kupioną w biurze podróży?
  • Dorota Kraskowska
  • /
  • 3 marca 2020

UOKiK zachęca, aby w celu oszacowania ryzyk związanych z podróżowaniem sprawdzać dokładnie informacje publikowane na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Światowej Organizacji Zdrowia. Komunikaty na temat wystąpienia nagłych i nieprzewidzianych okoliczności w konkretnych regionach mogą być dla konsumentów okolicznością uzasadniającą domaganie się od biur podróży zwrotu poniesionych kosztów, jeśli wycieczka może wiązać się z zagrożeniem zdrowotnym w kraju podróży.

Najnowsze zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 dotyczą wstrzymania podróży do Chin, Hongkongu, Korei Południowej, Włoch, Iranu, Japonii, Tajlandii, Wietnamu, Singapuru i Tajwanu. 

Koronawirus: zalecenia GIS

CZYTAJ TEŻ Pogrzeb w czasach pandemii koronawirusa. Wytyczne władz kościelnych i państwowych

UOKiK: prawa pasażera w związku z koronawirusem

Zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych podróżny może bezpłatnie odstąpić od umowy o udział w  wycieczce lub wczasach w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Konsument rezygnując z wycieczki może żądać wyłącznie zwrotu dokonanych wpłat i nie może ubiegać się o dodatkowe zadośćuczynienie czy odszkodowanie.

- W przypadku każdego wniosku o odstąpienie od umowy biuro podróży musi sprawdzić, czy zaszły przesłanki do takiego odstąpienia. Innymi słowy — czy w miejscu, do którego konsument planował lecieć, istnieje realne zagrożenie jego zdrowia. Jeżeli tak, biuro ma obowiązek uznać roszczenie podróżnego – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

CZYTAJ TEŻ Półmaski antywirusowe, antysmogowe i antypyłowe. Jaki model wybrać?

Koronawirus a zwrot pieniędzy za bilet lotniczy

UOKiK podkreśla, że linie lotnicze powinny monitorować obecną sytuację, tak aby nie narażać zdrowia pasażerów. Poszczególne linie wprowadzają specjalne procedury na okoliczność ograniczenia rozprzestrzenia się wirusa SARS-CoV-2: np. mierzenie temperatury pasażerom (wskazanie powyżej 38 stopni C ma być odnotowane przez personel pokładowy), dłuższe kontrole, dodatkowe informacje dla pasażerów. Wiele linii ograniczyło lub czasowo odwoływało loty do zagrożonych regionów. I tak na przykład:

  • PLL LOT wstrzymują rejsy z Warszawy do Pekinu do 28 marca, 

  • na polskich lotniskach podróżni wracający z krajów dotkniętych epidemią spowodowaną koronawirusem otrzymują ulotkę Państwowej Inspekcji Sanitarnej na temat postępowania w przypadku wystąpienia wymienionych objawów oraz wypełniają tzw. kartę lokalizacji pasażera (w której trzeba podać imię, nazwisko, numer miejsca zajmowanego w samolocie, telefon kontaktowy, adres planowanego miejsca pobytu),

  • irlandzki Ryanair zmniejsza liczbę rejsów z Warszawy do Mediolanu, 

  • Wizz Air ogranicza loty do Włoch od marca, 

  • linie British Airways odwołują ponad 200 lotów w dniach 16-28 marca z Londynu do Nowego Jorku, Włoch, Francji, Austrii, Belgii, Niemiec i Irlandii,

  • linie Emirates proszą pasażerów lecących do Pekinu, aby byli gotowi na odprawę nawet 8 godzin przed wylotem, wszystko przez wzmożone kontrole.

CZYTAJ TEŻ Emocjonalna tarcza antykryzysowa na czas pandemii. Gdzie szukać wsparcia psychologicznego?

Czy zmiana terminu lub zwrot biletu może kosztować?

UOKiK przypomina, że przy zakupie biletów lotniczych nie ma szczególnych przepisów w zakresie możliwości odstąpienia w przypadku „nadzwyczajnych okoliczności”. Do czasu wykonania usługi można pasażer może zmienić termin swojego lotu lub zwrócić bilet lotniczy. Ale przewoźnik może zastrzec, że w takiej sytuacji pasażer będzie zobowiązany ponieść konsekwencje finansowe swoich decyzji. Tego typu kwestii nie reguluje prawo lotnicze, ale regulaminy poszczególnych przewoźników.

- Kwestia zwrotu biletów lotniczych nie jest tak szczegółowo uregulowana, jak odstąpienia od wycieczki z biurem podróży. Nie ulega jednak wątpliwości, że linie lotnicze także powinny zachować się odpowiedzialnie i monitorować bieżącą sytuację, aby uniknąć zagrożenia dla zdrowia pasażerów – dodaje prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

W wyjątkowych sytuacjach, w tzw. nadzwyczajnych okolicznościach, decyzja o zwrocie kosztów za zakupiony bilet zależy do linii lotniczych. I tak na przykład linie Air France nie odwołują lotów do Włoch, ale poinformowały w komunikacie, że będą akceptować przełożenie lotów z powodu epidemii koronawirusa, a także zwracać koszty biletów do miast położonych w północnych regionach kraju.

UOKiK przypomina, że w przypadku problemów i wątpliwości dotyczących podpisanych umów z biurami podróży konsumenci mogą zgłaszać się do miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. 

Na podstawie komunikatu UOKiK

CZYTAJ TEŻ Koronawirus. Czy jeśli ogłoszą epidemię mogę zostać powołany do pracy podczas zwalczania jej skutków?

 

 

 

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Najnowsze promocje

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze