Nie odebrałeś przesyłki pobraniowej? Sprzedawca może cię ukarać

Zamawiasz przesyłkę za pobraniem. Nie odbierasz jej i paczka wraca do nadawcy, który zostaje obciążony kosztami zwrotu.

Nie odebrałeś przesyłki pobraniowej? Sprzedawca może cię ukarać
  • Michał Górecki
  • /
  • 26 lutego 2020

Jako klient musisz wiedzieć o jednym. W momencie, gdy dokonujesz zakupu w sklepie internetowym, klikając przycisk „zamawiam z obowiązkiem zapłaty”, umowa sprzedaży zostaje zawarta. Od tej chwili właścicielem rzeczy staje się kupujący. I jest to niezależne od tego, gdzie ten towar się aktualnie znajduje. Nawet jeśli nie został jeszcze wysłany, to umowa już została zawarta i towar jest własnością klienta. Jeśli paczka ma być dostarczona przez firmę przewozową to niezależnie od tego, czy zostanie odebrana, przedmiot cały czas należy do kupującego.

To wszystko powoduje, że sklep internetowy nie może sprzedać ponownie tego produktu. Bo przecież właścicielem rzeczy jest konsument, który zawarł umowę kupna — sprzedaży. I to mimo, że się z niej nie wywiązał. Dla sprzedawcy generuje to straty. Po pierwsze musi opłacić zwrot przesyłki, po drugie nie może sprzedać towaru komuś innemu. Co więc może zrobić sprzedawca?

CZYTAJ TEŻ Jak długo trzeba czekać na przesyłkę z Chin?

Wezwanie do wykonania umowy

Po pierwsze, może wezwać do wykonania umowy. Skoro umowa została zawarta, powinna być wypełniona. Zgodnie z art. 535 kodeksu cywilnego sprzedawca ma obowiązek przekazać własność rzeczy na kupującego i wydać mu tę rzecz, a kupujący powinien tę rzecz odebrać i zapłacić za nią. Jeśli więc kupujący nie spełni swojej powinności, sprzedawca może zażądać, by to uczynił.

Formalnie sprzedawca powinien w takiej sytuacji wysłać pisemne żądanie do zapłaty za rzecz i odebranie rzeczy. Sprzedawca może w takiej sytuacji zażądać, by klient odebrał towar z jego magazynu. Wszystko dlatego, że sprzedawca już raz wysłał towar, ale dostarczenie było nieskuteczne. Sprzedawca może żądać zapłaty pełnej kwoty za towar, za przesyłkę, a także dodatkowo zwrot kosztów przesyłki zwrotnej. Wynika z tego, że klient będzie musiał zapłacić więcej niż na początku. Jeśli klient nie spełni takiej prośby sprzedawcy, ten będzie mógł wystąpić na drogę sądową. Oczywiście wiele zależy od tego, czy takie postępowanie opłaca się sprzedawcy. Jeśli towar nie miał dużej wartości, może to okazać się nieopłacalne.

Odstąpienie od umowy

Skoro towar jest własnością kupującego, sprzedawca zawsze powinien na początku zażądać od klienta wywiązania się z umowy. Dopiero po takim piśmie ma on możliwość odstąpienia od umowy. Z chwilą dostarczenia takiego odstąpienia, właścicielem rzeczy na nowo staje się sprzedawca i może on znów ten towar sprzedać komuś innemu. W takiej sytuacji będzie mógł zażądać od pierwotnego klienta zwrotu kosztów przesyłki, ponieważ w tym zakresie poniósł stratę. Może wysłać wezwanie do zapłaty, a nawet dochodzić roszczenia w sądzie. Ważną kwestią jest opłacalność takich działań. Szczególnie, że koszty przesyłki są dziś niewielkie.

CZYTAJ TEŻ Zagubiona lub zniszczona przesyłka. Co robić?

Konsument powinien pamiętać, że sklepy nie mają obowiązku udostępniania klientom takiej możliwości zakupu. Konkurencja powoduje, że jednak oferują taką możliwość i ryzykują poniesienie strat związanych z nieodebraniem przesyłki. Sposobem na unikanie strat może być ustalenie przez sklep określonego pułapu ceny, od której są oferowane przesyłki pobraniowe. Dzięki temu dochodzenie ewentualnych roszczeń będzie bardziej opłacalne.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Najnowsze promocje

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze