Jak dbać o cyberbezpieczeństwo urządzeń i domowej sieci?

Piotr Kupczyk, dyrektor biura komunikacji z mediami firmy Kaspersky Lab Polska mówi o cyberprzestępczości i sposobach radzenia sobie z internetowymi zagrożeniami.

Jak dbać o cyberbezpieczeństwo urządzeń i domowej sieci?
  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 11 lutego 2019

Jakie są główne zagrożenia online, na które powinniśmy zwracać uwagę? Myślę tu o takich sprawach, jak np. kwestia ochrony danych w mediach społecznościowych, bankowość internetowa, ochrona dzieci przed niepożądanymi treściami, czy wreszcie kwestia odpowiednich haseł i stałych aktualizacji? Co doradzałby Pan użytkownikom internetu w tym zakresie?

Główne zagrożenia, które obecnie mogą dotknąć konsumentów, to szkodliwe programy szyfrujące dane dla okupu (tzw. ransomware), narzędzia kradnące informacje oraz dane logowania do rozmaitych serwisów, a także szkodliwe koparki kryptowaluty, które kradną moc obliczeniową komputerów, zarabiając pieniądze na rzecz cyberprzestępców. To oczywiście nie wszystkie zagrożenia, jednak — patrząc na ubiegły rok — z pewnością można je zaliczyć do najbardziej powszechnych. Część zagrożeń konsumenci generują niejako sami, udostępniając zbyt wiele treści w mediach społecznościowych i ogólnie — w internecie, bagatelizując kwestie ochrony, stosując łatwe do złamania hasła oraz odkładając aktualizacje systemów operacyjnych i aplikacji na później. W kwestii edukacji konsumentów w zakresie cyberbezpieczeństwa jest wiele do zrobienia, dlatego przykładamy do tego dużą wagę. Na naszym oficjalnym blogu Kaspersky Daily (kaspersky.pl/blog) regularnie publikujemy artykuły poświęcone bezpieczeństwu, które zawsze są napisane przystępnym językiem.

A cyberprzestępczość, czego się wystrzegać, na co być przygotowanym w niedalekiej przyszłości?

Cyberprzestępczość to obecnie dobrze zorganizowany biznes, który jest nastawiony przede wszystkim na zarabianie pieniędzy. Co istotne, próg wejścia w ten nielegalny proceder nigdy nie był tak niski, jak teraz. Wynika to z faktu, że na czarnym rynku przestępczym można znaleźć mnóstwo gotowych, szkodliwych narzędzi ataków i całych sieci zainfekowanych urządzeń (tzw. botnety), które można wynająć za stosunkowo niewielkie pieniądze. Mówiąc ogólnie, do infekowania urządzeń konsumentów i firm nie trzeba już posiadać wiedzy informatycznej. Dlatego krajobraz cyberprzestępczy obejmuje coraz więcej nowicjuszy, którzy liczą na szybki zysk. Widząc popyt, prawdziwi specjaliści tworzą coraz więcej szkodliwych programów, które nieustannie ewoluują i są coraz bardziej zaawansowane technicznie. Dlatego wybrane rozwiązanie bezpieczeństwa musi być gotowe na nowe zagrożenia i musi dorównywać im kroku.

Sprzedażą produktów zajmuje się Kaspersky Store Sp. z o.o. Z danych wynika, że tylko 10% polskich e-sklepów sprzedaje towary i usługi za granicą. Jak wygląda pod tym względem sytuacja?

Kaspersky Store sp. z o.o. to jeden z kanałów sprzedaży Kaspersky Lab Polska sp. z o.o. Większość sprzedaży odbywa się poprzez sieć partnerską i dystrybutorską. Jako polska spółka, Kaspersky Lab Polska oferuje produkty firmy wyłącznie w Polsce. 

Jak zmienia się dziś polski konsument? Jakie są jego wymagania i czego oczekuje?

W zakresie cyberbezpieczeństwa, konsumenci oczekują idealnej ochrony, czyli takiej, która jest bardzo skuteczna, nie obciąża komputera, do tego jest tania, a najlepiej — bezpłatna. Niestety taki stan rzeczy jest  – póki co – nieosiągalny. Ale staramy się, by oferowane przez nas produkty zbliżone były do tych wymagań tak bardzo, jak tylko się da. Dzięki intensywnej pracy działu badawczo-rozwojowego, który stanowi aż 1/3 całego personelu Kaspersky Lab, firma jest w stanie godzić najwyższą w branży skuteczność z możliwie niewielkim obciążeniem chronionych komputerów. Reagując na potrzeby rynku wprowadziliśmy niedawno także produkt bezpłatny — Kaspersky Free, który posiada kilka ograniczeń, jednak w dalszym ciągu zapewnia solidną bazową ochronę. Nie można także zapomnieć o potrzebie łatwego zarządzania ochroną, szczególnie gdy w danej rodzinie znajduje się kilka urządzeń, co dzisiaj jest niemal standardem. Konsumenci zwracają także uwagę na dostępność sprawnej pomocy technicznej, dlatego jakiś czas temu zmieniliśmy zasady funkcjonowania naszego wsparcia, które obecnie jest dostępne dla użytkowników z Polski bezpłatnie, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.

Na jakie problemy z zakresu spraw konsumenckich zwróciłby Pan uwagę?

Nie mamy do czynienia ze szczególnie dotkliwymi problemami.

Poproszę o kilka porad dla konsumenta, taki elementarz użytkownika internetu…

1. Podczas korzystania z komputera, smartfona i internetu używaj zdrowego rozsądku. Nie klikaj odnośników i nie uruchamiaj załączników w wiadomościach przychodzących od nieznajomych. Pamiętaj, że jeżeli jakaś oferta wydaje się zbyt piękna, by była prawdziwa, najprawdopodobniej masz do czynienia z oszustwem.

2. Cyberprzestępcy uwielbiają podszywać się pod zaufane organizacje, takie, jak banki czy firmy. Jeżeli masz jakiekolwiek podejrzenia co do legalności otrzymanej wiadomości, skonsultuj się z firmą, która rzekomo ją wysłała. Pamiętaj, że żadna firma nie poprosi Cię o przesłania Twoich danych logowania poprzez e-mail.

3. Zadbaj o solidną ochronę swoich kont online, stosując silne i unikatowe hasła dla każdego serwisu. Dobre hasło to pierwsza linia ochrony Twoich danych przed cyberprzestępcami. Jeżeli masz problemy z wymyślaniem i zapamiętywaniem skomplikowanych haseł, użyj menedżera haseł. Jest to program, w którym możesz bezpiecznie przechowywać wszystkie swoje hasła w postaci zaszyfrowanej. Dzięki temu musisz pamiętać tylko jedno hasło główne. Dobre programy antywirusowe posiadają wbudowane menedżery haseł.

4. Twórz kopie zapasowe swoich danych na urządzeniach zewnętrznych (np. dysk USB lub pendrive), które nie są na stałe podłączone do komputera. Możesz także przechowywać takie kopie w chmurze. Posiadanie kopii zapasowej zabezpieczy Twoje dane nie tylko przed awarią sprzętu, ale także przed atakiem szkodliwego oprogramowania ransomware, które szyfruje dane dla okupu.

5. Nigdy nie odkładaj aktualizacji systemu operacyjnego i zainstalowanych aplikacji na później. Publikując uaktualnienia, producenci oprogramowania nie tyko usprawniają ich działanie lub dodają nowe funkcje, ale także usuwają krytyczne błędy w zabezpieczeniach, które mogą zostać wykorzystane przez cyberprzestępców do zainfekowania komputera.

6. Zainstaluj na swoich urządzeniach dobre rozwiązanie bezpieczeństwa. Wybierając konkretny produkt kieruj się przede wszystkim jakością ochrony, wspierając się niezależnymi testami takich organizacji jak AV-TEST, AV-Comparatives czy polski AVLab.pl. Serwisy te regularnie publikują rozbudowane testy produktów bezpieczeństwa, co pozwala wyrobić sobie opinię na temat poszczególnych dostawców ochrony.

 

Kaspersky Lab Polska sp. z o.o. to polskie przedstawicielstwo firmy Kaspersky Lab. Działa od 2001 r., dostarczając rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo systemów informatycznych, tworzone przez międzynarodowy zespół ekspertów. Z dwoma biurami — w Warszawie i Częstochowie — Kaspersky Lab Polska zatrudnia ponad 50 specjalistów. Obsługa sklepu internetowego prowadzona jest przez firmę Kaspersky Store.

 

SPRAWDŹ TEŻ: Oszustwa i triki cyberprzestępców

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!