Jak poznać że opony są zużyte?

Jazda na uszkodzonych oponach jest nie tylko niekomfortowa, ale również niebezpieczna. Opony pozbawione wyraźnej rzeźby bieżnika znacząco wydłużają drogę hamowania, a przetarcia lub nacięcia ogumienia mogą w każdej chwili doprowadzić do wybuchu opony podczas jazdy, co może skutkować utratą kontroli nad pojazdem i spowodowaniem groźnego wypadku. Jakie uszkodzenia opon można wyróżnić? W jaki sposób można rozpoznać pierwsze oznaki zużycia opon?

Jak poznać że opony są zużyte?
  • Anna Pakaszewska-Cetera
  • /
  • 25 lipca 2024

Jakie są objawy zużytych opon?

Można wyróżnić szereg oznak, które mogą świadczyć o uszkodzonym ogumieniu, jak np.:

  • starty do poziomu poniżej 1,6 mm bieżnik,
  • widoczne na powierzchni przecięcia, pęknięcia, rozdarcia,
  • wybrzuszenia i deformacje po bokach, spowodowane pękaniem nitek osnowy,
  • plamy i odparzenia wewnątrz opony na warstwie butylowej na skutek tzw. zużycia marmurkowatego,
  • separacja elementów konstrukcyjnych, np. odklejenie bieżnika,
  • zdeformowana lub odkryta drutówka (element, na którym montowana jest guma na feldze). 

Nie można zapominać o tym, że nie tylko widoczne uszkodzenia świadczą o zużyciu opony — stare opony też są uznawane za zużyte. Nie powinno się korzystać z egzemplarzy, które zostały wyprodukowane dawniej, niż 10 lat temu. Datę produkcji opony można sprawdzić na jej boku w ramach oznaczenia DOT. 

Jakie są rodzaje zużycia opon?

Opony mogą zużywać się na różne sposoby:

  • zużycie normalne — guma ściera się równomiernie na całej swojej szerokości i obwodzie,
  • zużycie niesymetryczne — objawia się tym, że jedna strona ściera się szybciej niż druga; pojawia się zazwyczaj na skutek nieprawidłowej zbieżności kół,
  • zużycie okrągłe — czyli ścieranie barków, przy zachowaniu głębszego bieżnika na środku; może być pokłosiem zbyt niskiego ciśnienia w oponach lub zbyt agresywnego stylu jazdy np. przy zakrętach,
  • zużycie wklęsłe — opona zużywa się szybciej na środku, niż na barkach; może być spowodowane zbyt wysokim ciśnieniem w oponie, nagłym hamowaniem na zablokowanych kołach (przy braku systemu ABS) lub niską jakością opony,
  • zużycie miejscowe — szybsze ścieranie opony w kilku obszarach.

Wskaźnik TWI — wyznacznik zużycia opony 

Posługując się wskaźnikiem TWI (Tread Wear Indicator) można określić stopień zużycia opon. Najczęściej występuje w kilku miejscach bieżnika pod postacią zgrubienia i wskazuje na dopuszczalny poziom starcia warstwy gumowej opony — w Polsce poziom ten wynosi 1,6 mm. W momencie, gdy wysokość klocków zrówna się ze wskaźnikiem TWI, będzie to sygnał, należy wymienić oponę na nową. Niektórzy producenci opon stosują również ukryty wskaźnik TWI, który jest widoczny, dopiero gdy wierzchnia warstwa opony się zużyje. 

Jak sprawdzić, czy opony są zużyte?

Aby ocenić stan naszych opon, można posłużyć się innymi sposobami, niż wskaźnik TWI. Wystarczy też regularnie mierzyć głębokość bieżnika za pomocą podręcznej suwmiarki, zwykłej miarki, a także przedmiotów codziennego użytku jak np. zapałki lub monety. Taką miarkę należy umieścić między klockami opony i odczytać aktualną głębokość względem zewnętrznej krawędzi. Taki pomiar warto wykonać w kilku miejscach opony, aby sprawdzić, czy zużywa się ona równomiernie. W trakcie badania nie można zapomnieć o optymalnym poziomie ciśnienia. 

Ile czasu na wady ukryte samochodu?Ile czasu na wady ukryte samochodu?Katarzyna Leszczak

Badając stan ogumienia, nie można pominąć oceny bocznych ścian opon — należy sprawdzić, czy nie są widoczne żadne pęknięcia albo przetarcia. Warto mieć na uwadze, że nie wszystkie usterki są widoczne gołym okiem, dlatego raz w sezonie zaleca się odwiedzić specjalistę, który przeprowadzi dokładne badanie stanu opon, a także doradzi, kiedy je wymienić, aby cieszyć się bezpieczną i komfortową jazdą. 

Jak zadbać o opony, aby nie zużyły się przedwcześnie? 

Każdy kierowca ma znaczący wpływ na stopień i tempo zużycia opon. Przestrzeganie kilku zasad może wydłużyć ich żywotność i opóźnić konieczność zakupu nowego kompletu. Aby zadbać o trwałość opon, pamiętaj o:

  • systematycznej kontroli i utrzymywaniu odpowiedniego poziomu ciśnienia,
  • unikaniu nadmiernego obciążenia pojazdu,
  • optymalnych warunkach użytkowania, dostosowanych do modelu opon,
  • umiarkowanym stylu jazdy oraz unikaniu gwałtownego przyspieszania i hamowania,
  • właściwym przechowywaniu opon, które nie są aktualnie używane,
  • zmianie opon zgodnie z zaleceniami producenta,
  • unikaniu krawężników i dziur w drodze,
  • kontroli stanu technicznego samochodu, w tym geometrii i zbieżności kół oraz kondycji zawieszenia.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

O nas

Rzetelna Grupa

Rzetelna Grupa Sp. z o.o - firma doradztwa biznesowo-prawnego. Jest właścicielem marki dziennikprawny.pl

Wydawca

Rzetelna Grupa Sp. z o.o.
ul. Nowogrodzka 42 lok. 12
00-695 Warszawa
[email protected]
NIP: 524-261-19-51, Regon: 141022624, KRS: 0000284065
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie
XII Wydział Gospodarczy KRS
Kapitał zakładowy: 50.000 zł
2007 - 2025 © Copyright - Rzetelna Grupa Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.