Jak wygląda procedura wyrejestrowania pojazdu?
Właściciel zobowiązany jest do wyrejestrowania pojazdu m.in. w przypadku jego zezłomowania, kradzieży czy wywozu lub sprzedaży za granicą. Jak wygląda wspomniana procedura? Wyjaśniamy.

- Jakub Stasak
- /
- 16 października 2024
Kto i w jakich przypadkach może wyrejestrować pojazd?
Osobą uprawnioną do wyrejestrowania pojazdu jest jego właściciel, gdy dany pojazd ma współwłaścicieli, wszyscy powinni być obecni podczas wyrejestrowywania.
Sprawę załatwić może tylko jeden ze współwłaścicieli, wówczas pozostali zobowiązani są jednak do udzielenia mu stosownego pełnomocnictwa.
Jakie są rodzaje pełnomocnictw?Jakub Stasak
Wyrejestrowanie pojazdu następuje, jeśli doszło do jego:
• kradzieży,
• wywozu albo sprzedaży za granicą,
• kasacji (zniszczenia) za granicą,
• trwałej utraty (na przykład w wyniku pożaru),
• przekazania do stacji demontażu pojazdów lub punktu zbierania odpadów (jeżeli pojazdu nie wyrejestruje właściciel, zrobi to urząd, gdy dostanie zaświadczenie ze stacji demontażu),
• wycofania z obiegu.
Jak wygląda procedura wyrejestrowywania pojazdu?
Wyrejestrowania pojazdu dokona organ właściwy ze względu na miejsce jego ostatniej rejestracji.
Ile można się spóźnić z przeglądem 2024?Jakub Stasak
Mowa m.in. o:
• urzędzie starostwa powiatowego,
• urzędzie miasta,
• urzędzie dzielnicy.
Podstawowymi dokumentami niezbędnymi do zainicjowania procedury wyrejestrowania pojazdu są:
• wniosek o wyrejestrowanie pojazdu (w wersji elektronicznej dostępny m.in. w rządowym serwisie internetowym oraz na stronach internetowych poszczególnych organów uprawnionych do wyrejestrowania pojazdu, a w formie papierowej w ich siedzibach),
• dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport, w przypadku cudzoziemców natomiast – karta pobytu),
• dowód uiszczenia odpowiedniej opłaty,
• inne dokumenty, wymagane w zależności od powodu wyrejestrowywania pojazdu.
Podział dokumentów niezbędnych zależnie od przyczyny wyrejestrowywania pojazdu:
Kradzież pojazdu
• oświadczenie, w którym właściciel szczegółowo opisuje okoliczności zdarzenia (zawierające klauzulę o świadomości odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań),
• dowód rejestracyjny pojazdu.
Wywóz bądź zbycie pojazdu za granicą (np. poprzez sprzedaż lub przekazanie go w ramach darowizny)
• dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicą (np. umowa kupna-sprzedaży lub umowa darowizny) oraz samodzielnie napisane oświadczenie,
• kopia dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą.
Kasacja pojazdu za granicą
• dokument potwierdzający zniszczenie pojazdu za granicą,
• dowód rejestracyjny,
• tablice rejestracyjne.
Trwała utrata pojazdu
• dokument potwierdzający trwałą i zupełną utratę pojazdu (np. potwierdzenie, że spłonął on w pożarze),
• dowód rejestracyjny,
• tablice rejestracyjne,
• dokument potwierdzający wniesienie opłaty na rzecz gminy (środki te przeznaczone zostaną na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminie).
Przekazanie pojazdu do stacji demontażu lub punktu zbierania odpadów
• zaświadczenie o demontażu pojazdu, przyjęciu niekompletnego pojazdu lub równoważny dokument wydany w innym państwie,
• dowód rejestracyjny,
• tablice rejestracyjne.
Wycofanie pojazdu z obrotu
• dokument, który potwierdza, że pojazd został wycofany z obrotu.
Uwaga: Jeżeli którykolwiek z powyższych dokumentów sporządzony został w języku obcym, do wniosku o wyrejestrowanie pojazdu dołączyć należy jego tłumaczenie na język polski.
Tłumaczenie niniejsze przygotowuje tłumacz przysięgły lub konsul – jeżeli w Polsce nie ma tłumacza przysięgłego danego języka, tłumaczenie może sporządzić tłumacz przysięgły z kraju sprowadzenia pojazdu.
W przypadku utraty bądź zniszczenia dowodu rejestracyjnego lub tablic rejestracyjnych, do wymaganych dokumentów dołącza się oświadczenie, w którym właściciel pojazdu szczegółowo opisuje okoliczności feralnego zdarzenia.
Jak sprawdzić uprawnienia kierowcy online?Jakub Stasak
Złożenie dokumentów może nastąpić:
• osobiście – poprzez złożenie wizyty w siedzibie odpowiedniego urzędu,
• pocztą – poprzez wysłanie ich na adres urzędu,
• drogą elektroniczną – jeśli dany urząd oferuje taką możliwość.
Wyrejestrowanie pojazdu – koszty i czas oczekiwania
Opłata podstawowa za decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu wynosi 10 złotych – dokonać jej można w kasie urzędu lub przelewem na konto bankowe właściwego organu.
Wpłata na rzecz urzędu gminy (z przeznaczeniem na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminach) jest obowiązkowa przy wyrejestrowywaniu pojazdu z uwagi na jego trwałą utratę.
Wysokość opłaty zależy od różnych czynników (np. rodzaju wyrejestrowywanego pojazdu) — szczegółowe informacje o konkretnej kwocie otrzymasz w urzędzie.
Co zrobić, by Twoje dziecko było bezpieczne na drodze?Jakub Stasak
Decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu otrzymasz do miesiąca od dnia złożenia wniosku (jeśli dany przypadek okaże się wyjątkowo skomplikowany – do dwóch miesięcy) – możesz odebrać ją w urzędzie bądź otrzymać pocztą.
Jeżeli wyrejestrowujesz pojazd z uwagi na zamiar wywiezienia go do innego kraju Unii Europejskiej, wraz z decyzją o wyrejestrowaniu otrzymasz również unieważniony dowód rejestracyjny.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.