Masz konto w tym banku? Ostrzega klientów: Możesz stracić pieniądze

Sprzedajesz lub kupujesz na portalu z ogłoszeniami, a kontrahent chce szybko sfinalizować transakcję i przesyła Ci link? Dostajesz podejrzaną wiadomość o planowanym wyłączeniu dostaw energii z prośbą o uregulowanie należności? Nie klikaj w link, nie podawaj danych karty ani danych logowania do banku. Tak ostrzega swoich klientów przed oszustami Bank PKO BP.

Masz konto w tym banku? Ostrzega klientów: Możesz stracić pieniądze
  • Monika Świetlińska
  • /
  • 28 czerwca 2022

Sposoby przestępców

Przestępcy wysyłają e-maile, SMSy lub kontaktują się przez komunikatory społecznościowe (np. WhatsApp) i nakłaniają do kliknięcia w link (np. żeby przesłać pieniądze za kupiony przedmiot albo potwierdzić jego wysyłkę). Podszywają się też pod dostawców energii lub kurierów. Zanim klikniesz w link lub otworzysz załącznik, upewnij się, że wiadomość jest prawdziwa i pochodzi od zaufanego nadawcy.

Kilka prostych zasad

Co zwiększy Twoje bezpieczeństwo?

  1. jeśli dostajesz wiadomość by np. uregulować płatność za prąd, której się nie spodziewasz, upewnij się u swojego dostawcy energii czy jest prawdziwa
  2. nie klikaj w linki w wiadomościach od kupujących/sprzedających - mogą kierować do fałszywych stron, które wyglądają jak znane portale z ogłoszeniami
  3. korzystaj z oficjalnych stron i portali, a nie wchodź na nie przez niezaufane linki
  4. czytaj uważnie powiadomienia, które przychodzą na telefon. Jeśli dostaniesz podejrzany komunikat, żeby zainstalować aplikację — niezwłocznie skontaktuj się z bankiem
  5. sprawdzaj treści SMS i powiadomień z aplikacji, w tym także bankowych przed potwierdzeniem transakcji, w szczególności: kwotę i rodzaj operacji oraz numer konta do przelewu
  6. sprawdzaj adresy stron www (a także certyfikaty bezpieczeństwa), na których się logujesz i dokonujesz płatności

Czego boją się Polacy? Nie wiedzą, jak reagować, kiedy stanie się TO...Czego boją się Polacy? Nie wiedzą, jak reagować, kiedy stanie się TO...Monika Świetlińska

  1. jeśli ktoś prosi Cię o numer karty, by przelać na nią pieniądze - nie podawaj danych. Kupujący w serwisie z ogłoszeniami nie może przysyłać pieniędzy na kartę!
  2. nie przekazuj nikomu danych logowania do bankowości elektronicznej
  3. zwróć uwagę na poprawność językową otrzymywanych wiadomości oraz strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe wiadomości i strony mogą zawierać błędy, np. gramatyczne albo stylistyczne
  4. ustaw w aplikacji lub serwisie bezpieczne dla Ciebie limity płatności

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: finanse

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!